tisdag, juli 14, 2009

Hundträning, wow!!!

Vaknade hyfsat tidigt, klockan 9, så jag satte mig vid datorn en stund för att uppdaterade mig lite om vad som hänt i tollarvärlden. Efter detta så åt vi frukost och duschade för att sedan ta oss en promenad. Hundarna lyckades bada i ett åkerdike så vi var tvungna att gå ner till havet så att de fick tvätta av sig lite innan de skulle sitta i bilen medan vi var på kalas. Kattis, Henkes syster, fyllde 31 i dag så vi åkte dit och fikade lite.

När vi åkte hem hade vi släpet med oss så när vi kom hem så lastade vi det med diverse virke som skulle slängas samt en gammal grill och lite annat smått och gott.

Gick sedan in men kom ihåg att det var träning i kväll så jag ringde Helena som precis var på väg. Åkte också till träningen men vi var bara tre så det blev rätt lugnt. Helena hade tinat vilt så idag stod vilt på träningen . Min tanke var att kolla upptagen samt kolla ”skakningar” efter vatten, det var det som fokus låg på. Vi körde markeringar till att börja med. Helena och Etta började med en enkel på vatten (med and) en enkla (enkel= kort markering i skvattram) på land med kråka och sedan en svårare markering med trut i skvattram. Etta fixade vatten och kråkan bra men hade lite svårt med truten, eftersom vattnet drog. Skvattram gör det riktigt svårt för hundarna!!!. Truten kom dock in utan problem när vi gjorde om övningen.

Sedan var det Humlas tur eftersom jag INTE ville ta i nått vilt innan Humla ska ta det. Anden fixade hon fint, inte skakade hon sig heller innan jag sa TACK, dock hamnade den på backen men det hade jag överseende med. Kråkan på land spikade hon, ett snabbt omtag då hon tog ett vinggrepp från börjat men tog ett rejält grepp direkt och kom med den till mig. Avslutade med en svår markering med trut som hon spikade!!! Dock packade hon in den rejält och lämnade fint i hand. Slutade där och lät sedan Sandra med sina hundar, en wachtel och en flat markera lite. Wacheln tog bara anden på vatten men la sedan ner så snart den kom upp på land medan Flatten var lite mera villig med att ta vilt men inte helt spontan utan det krävs lite mera jobb där innan apporteringen sitter….

Nu började det åska rejält men jag ville ändå kolla hur det var med kanin. Även denna tog humla helt spontant och lämnade sittande i hand. YES!!! Nu är jag sugen på retrieverjaktprovsstart igen….

Eftersom det åskade en del så bröt vi träningen här och det kändes bra. Var RIKTIGT nöjd med träningen!!! Ännu mera nöjd blev jag när Grattis hoppade på Humla och hon bara lugnt men bestämt visade att detta gillar jag inte…. Färdigdiskuterat direkt utan morr och groll…!!!

Eftersom jag inte ville fota när Humla körde så har jag bara bilder på Etta och Grattis... Men på dem ser man hur enormt hög skvattramfältet var!!!
Väl hemma blev det grillning av räkor och nötkött och sedan en film innan vi nattade oss…

Inga kommentarer: