lördag, juni 18, 2011

Fosen provdag 1

Vaknade tidigt och konstaterade att solen lyste på bilen. Hmmm när klockan var 06.30 kunde jag inte ligga kvar utan steg upp och klädde mig och gick ut till hundarna. Det var en alldeles lagom temperatur i bilen, inga problem så nu vet jag det tills i morgon. Rastade hundarna en sväng och gav dem mat innan jag gick ner till Hanna och Emil och käkade frukost med dem i husvagnen.

Testade sedan Humla på en fasan men det var såklart inga problem så klockan 9 var det dags för samling och dragning. Bara jag inte drar nummer 1!!! Phu, drog startnummer 7 så jag skulle inte in förrän i 4 paret. Tyvärr innebar det också att jag inte skulle hinna se Johanna och Elisabeth som skulle starta Jing och Lynx i nybörjarklass, typiskt.

Provet såg spännande ut och miljön var ju bara helt fantastisk!!! Så hära var upplägget:

Ett skott ut mot vattnet sedan två skott mot berget där det stod en kastare som kastade en dubbelmarkering. Den ena hunden skulle ta in dubbelmarkeringen och sedan skulle den andra hunden skickas ut på en dirrigering ut till en sten. Det som ställde till det lite var näckrosor i vattnet samt start sidvind.

Hundarna bytte sedan uppgifter medd varan och sedan blev det en transport till ett område där man skulle skicka hundarna på en landdirrigering. Vilten låg ca 20 meter ifrån varan men åter igen ställde start sidvind till det. Den som skickade första fick välja vilken dirrigering som skulle in sedan fick den andra följdaktligen ta in den andra.

Ytterligare transport till ett sök som blev det som jag trodde skulle ställa till det... Man stod uppe på en höjd och hunden skulle sedan skickas över ett va 15 meter brett vatten. När hunden kom upp på andra sidan fanns inget vilt där så de var tvungen att ta sig över ytterligare ett vatten, ca 10 meter brett och sen var hundarna över på det område där vilten fanns. Söket var dessutom ganska djupt men inte så brett. Gissningsvis med vattentransportens så var söket ca 150m djupt men bara ca 80 meter brett. Hmmm detta skulle bli knepigt!

Provet avslutade med en dubbelmarkering på vatten där den andra kastade dummiesen drev iväg i en väldig fart vilket ställde till det ordentligt för vissa hundar.

Japp, kaninerna i Norge är STORA så upptagen på dem var jag lite nervös för och sedan söket.... ur skickar man på ett sånt sök?

Jag fick gå ut efter lunch så jag hann låna en kanin för att testa på Humla men den innebar inga problem, skönt.

Hanna gick i första par. Här på vattendirrigeringen till den lilla stenen på bilden.
Information inför landdirrigeringen
Å så kom de till söket som ligger till vänster, utanför gräset i vattnet,



Humla gjorde ALLT rätt!!! Är stolt som en tupp över både henne jobb men också över att jag förde henne så rätt. Får man berämma sig själv??? Kritiken tydde på ett riktigt fint pris men nått pyttelitet gnäll och ett liiiiite segt upptag på en fågel på en klippa oroade mig. Hoppas hoppas hoppas!!!

När jag kom tillbaka hade Johanna precis avslutat nybörjarklass och Elisabeth var inne. Vi sprang iväg till Nkl rutan. Elisabeth och Lynx gjorde ett helt fantastiskt jobb som skulle resultera i ett 1:a pris det förstod man direkt. Men det visade sig senare till och med att det var med HP!!!

Lynx på söket i nybörjarklass.

Johanna trogen parkamrat med Elisabeth dokumenterar provet.

Något plaskig simteknik men bara dummiesen är i mun så går det jämnt och fint

Till middag skulle det bli helgrillad gris...

... med en massa tillbehör...

Tove Rigmor var uppklädd till middagen och prisutdelningen.



Middagen snart serverad. Proffsigt par som säkerligen gjort detta otaliga gånger.



Å till efterrätt serverades denna vackra tårta

Gediget prisbord av den lilla arrangörsklubben som bara har 24 medlemmar.

Klassvinnare Åk (ÖKL)

Nu blev det sen lunch, klockan hann bli 15:00 innan jag åt och sedan gick jag och rastade hundarna och tog farväl av Johanna och Elisabeth som skulle hem och bloda spår inför morgondagens blodspårprov som de var arrangörer för.

Klockan 19 var alla samlade till middag som bestod av helgrillad gris men en massa tillbehör (se bild). Fantastiskt gott var det och trevligt var det. Svenskarna fyllde faktiskt en tredjedel av lokalen. Otroligt var det dessutom att alla utom två var ifrån Hälsingland.

Efter kaffe och tårta blev det prisutdelning och de tre bästa hundarna i varje klass utsågs. När det var två hundar kvar blir vi kallade fram. Det stod mellan mig och en kvinna med flat. Båda hundarna hade gjort bra jobb men båda hade också nått liitet att anmärka på men till slut avslöjade han att båda hundarna skulle få 1.a pris och till bästa hund utsågs......

....... TOLLAREN!!!!

Shit shit shit vad glad jag blev. 1:a pris, var mera än jag drömt om när jag åkte till Norge och dessutom Pb eller klassvinnare! Vilken hund jag har!!!

Efter fotografering begav sig alla "hemmåt" så det var bara att krypa till kojs efter att hundarna rastats och nattats i bilen. I natt sov jag som en stock och filten hade jag lagt ut under lakanet så nu kändes det inte längre kallt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Såå himla kul!!!
Ni ser ut att ha haft det riktigt trevligt..:)
Fina bilder!

/Ida