fredag, maj 06, 2016

Kennelträff dag 1–Utställningsträning, tolling och vilt

Idag började kennelträffen officiellt för samtliga berörda. Efter frukost och rastning av hund så bar det av till Bosarpssjön där övriga redan samlats. Vädret var alldeles strålande fint så vi förstod att det skulle bli en bra dag.

På schemat stod det först Utställningsträning med Elin som har Chanse vilket är den mest vinstrika tollare i Sverige just nu när det gäller utställning.

DSC_1679 DSC_1682DSC_1688DSC_1689DSC_1690DSC_1691

Hon kom med många bra tips på vad man ska tänka på när man visar hund och om man ville fick man också prova på att springa med Chanse som är rutinerad på att visa sig fint.

Efteråt blev det “utställning” för alla hundarna och Elin gav tips till var och en.

1 Ebba12 Ebba2 Mats23 Ebba3456DSC_1699DSC_1710DSC_1711DSC_1714DSC_1715DSC_1716DSC_1717DSC_1719

Vid 12 blev det lunchpaus då alla åt sina medhavda matsäckar.

Efter lunch fick Hanne och Cia visa hur ett tollingjaktprov i nkl går till. De unga hundarna fick därefter instruktioner av Catte när det gäller tolling, ansmygning och vattenmarkering tror jag.

DSC_1727DSC_1732DSC_1734DSC_1741

Vi med äldre hundar gick iväg och körde lite vilt.

DSC_1752DSC_1753DSC_1757DSC_1761DSC_1762

Eftersom Vinna inte får springa så mycket så la Hanne ut ett sök längst med en liten traktorväg. Vinna fick sedan gå fot med mig och där det fanns vilt skickade jag på närsök att hon fick arbeta lite gran utan att rusa och springa så mycket. Gick väldigt fint!

Klockan 16 åkte jag och några till in till Höör för ett besök på TEBA. Köpte lite smått och gott men inga stora inköp. Ett koppel, lite lekdummysar, en anddummy och en del tuggben. Handlade också lite grejer till Catta innan jag styrde bilen tillbaka till Ankhult.

Jag tog en dusch och sedan satt jag och Catta inne och pratade och tog en Mojito innan övriga anlände. Ola och Anette hade bjudit in samtliga på grillning och det bjöds på grillade kotletter, potatissallad, sallad, tsatsiki, bröd och nöt och vildsvinshamburgare. Hur gott som helst och årets första middag som intogs utomhus. Härligt!

2016-05-06 20.29.37

1 Åsa2 Åsa3 Åsa

Vid 22:30 begav sig de flesta hemåt medan jag, Anette, Ola och Catta satt uppe och pratade i ytterligare några timmar innan vi gjorde kväll. Vilken härlig dag vi haft!

Inga kommentarer: