söndag, november 20, 2022

Hundträning i busväder och julstämning

 Idag var det ett riktigt busväder. Ingen sol utan mulet, blåsigt och snöigt. Då är det ofta bara hundfolk som är ute och så även idag. 

Jag började dock dagen som vanligt med kaffe framför Nyhetsmorgon. Bytte sedan bort sommarbardinerna i tv rummet mot plommonfärgare sammetsgardiner som kommer att få sitta över jul. Blir lite varmare och mera ombonad känsla jämfört med de ljusa gardinerna med blommor.

När de var uppe och frukosten uppäten gick vi en kort promenad med tjejerna innan jag åkte iväg mot Forsa. Henke skulle montera plogbladet på fyrhjulingen och fixa frågesport till logens julfest.

Jag, Göran och Zenita tränade. Började med fokus på sneda utskick som jag tänker ska vara mitt vinterprojekt och sedan körde vi långa dirigeringsskick varvat med störningsmarkeringar. 



Innan vi avslutade träningen helt så bytte jag och tog ut Vinna som fick köra ett sök i skogen. 

Vi hade med kaffe men efter den här träningen var vi så kalla om framförallt fingrarna så vi åkte till Klångsta hembygdsgård där det var julmarknad. Började med en varmkorv och gott hemlagat fikabröd och kaffe och sen blev det lite shopping på marknaden. Riktigt mysigt!

När jag kom hem tog vi en promenad genom byn och sen gick vi in och jag gjorde en saffranssmet. Blev två satser med saffransbullar. Den första blev gifflar fyllda med vit choklad och den andra satsen blev vanliga lussebullar. Blev lite panik när vetemjölet tog slut. Tur man har grannar som räddar en....

Till middag lagade Henke lasagne medan jag bakade så det var verkligen full huggning i köket. Inte förrän klockan var 20:30 var allt klart. Då blev det en kort rastning med tjejerna innan vi stupade i soffan och såg Handbolls EM finalen mellan Norge och Danmark. En riktigt spännande match som jag trots det somnade ifrån. Danmark ledde i en och en halv halvlek men vinnande ur matchen blev Norge.

Inga kommentarer: