söndag, november 06, 2022

Tjännavallen till Vitsand

 Efter frukost idag så åkte vi upp till Tjänna. Det skulle vara fint väder på förmiddagen men mulna på och bli regn på eftermiddagen. Vi freebasade lite och promenerade efter kraftledningsgatan och hamnade då lite risigt till innan vi kom ut på en grusväg som ledde oss dit vi skulle. Badstranden Vitsand vid Tolocksjön som jag hört talats om. Inte för att vi skulle bada i dag mera för att vi bara ville se den och dessutom få promenera någon annanstans än vanligt. Det var superfina marker, öppna och fina där Esset kunde få springa lös trots att hon rör sig över stora ytor.













Passade också på att ta lite enris som jag tänkte ha ute på altanen och Birgitta tog även lite mossa och dessutom följde det med lite trattkantareller med hem också.

Körde upp på vallen och fikade innan vi åkte tillbaka till Änga igen där det blev grillad hamburgare till lunch.

På vägen hem stannade vi till på mitt jobb och mätte radon i vattnet och det var ett bra värde på 260 Bq/liter så den biten verkar i alla fall lugn. Ett fullständigt prov på vattnet kommer att tas efter årsskiftet när vattnet omsatts ett antal gånger.

När vi kom hem tog jag med Esset till skogen vid härbret. Innan jag åkte till Enånger tog jag fram några fåglar då vi inte kört med vilt sedan Gotland så tänkte jag att det kunde vara skog. Blev en kråka, en kaja och en and som hon fick ta på markeringar och ett litet sök. Funkade finfint!

Sverige spelade sedan EM-mats mot Serbien vilket blev en spännande historia som Sverige i slutändan vann med hela 11 mål. Riktigt bra match!

På kvällen, efter en kort promenad så gjorde vi kantarelltoast till middag. Vi har så fruktansvärt mycket svamp så vi måste verkligen börja äta lite mat innehållande kantareller. I veckan har vi gjort soppa och förra veckan risotto å så toast nu. Billigt och bra å såå gott.

Sista avsnittet av Tunna Blå linjen gick ikväll också sen blev det tack och godnatt. Trist att helgerna är så himla korta, skulle vilja att de i alla fall var en dag till på helgen.

Inga kommentarer: