onsdag, juni 20, 2012

Nyopererad och suverän service!!!

Idag åkte jag till jobbet som vanligt men hade med mig hundarna i bilen. Klockan 09:00 åkte jag mot Delsbo veterinärklinik för att lämna Humla eftersom hon skulle operera bort en tand som hon slagit av i vår.  Träffade Ingela och då blir det alltid en massa prat, hon är så klok Ingela så henne ska man fråga om det är nått som man inte förstå eller nått man tycker är fel. Hon har alltid de "rätta" svaren.

Hur som helst så gav de Humla lugnande och när hon var lite vinglig tog de in henne för narkos. Då fick jag ta in Vinna för en snabbkoll för att säkerställa att hon inte är irriterad i öronen. Har inte sett nått så jag trodde inte att det skulle vara nått men eftersom hon ju reagerade på skotten tidigare och jag kör mycket skott nu så ville jag inte riskera nått. Mycket riktigt så såg hon jättefin ut i öronen. Härligt!

Bad honom också kolla i baken på Vinna för jag har inte sett en så svullen tik tidigare. Hon ser verkligen ut som en babian. Inget onormalt om det försvinner när hon löpt klart. Vissa tikar blir så på första löpet och vissa tikar blir alltid så. Skulle hon fortsätta vara svullen när löpet är över om 1-2 veckor så får jag återkomma igen men det kommer nog att försvinna.

Direkt detta var klart åkte jag på några inspektioner som jag planerat in. Hann med tre stycken innan det var dags att åka och hämta Humla. Det hade gått bra och tanden var bra mycket större än jag trodde. När de intuberade så såg de att Humlas tonsiller var väldigt röda så då fick hon antibiotika som hon ska äta några dagar.Fick lite dåligt samvete då jag nu förstår varför Humla var så loj och hängde lite på dummiesarna i söndag. Hon hade ju ont i halsen. Å jag som blev så arg på henne... Fy mig!

Hur som helst hade de förutom att dra ut tanden, konstaterat halsfluss och skivit ut antibiotika också klippt klorna och skrapat tandsten. Oj oj oj vilken service!

Direkt efter detta åkte jag hem och käkade lunch och då kom Helena förbi eftersom Aya nu verkar ha blivit senil, precis som Neo. Han hade ju en period då han var så ängslig och rädd och nu är Aya lika dan. Förmodligen berodde det på att Neo började bli senil och inte kände igen sig. Han åt Zylkene under några månader men sedan trappade jag ner dosen och slutade och sedan har det inte varit några problem. Nu är det Aya som är rädd och Helena misstänker att det är samma sak med henne. Tydligen är 1 av 3 hundar senila vid 11 år och vid 16 år är ALLA senila. Det var ju en ny kunskap.

Hur som helst så jobbade jag vidare på eftermiddan och sedan när jag kom hem gick Henke en kort promenad med Humla och Neo. Humla tyckte synd om sig själv för narkosen hade gått ur och förmodligen hade hon väl lite ont.

Jag gick med Vinna och tränade på plan lite. Idag blev det lite linjetag, positionsträning vid sidan och stanna. Gick bra, körde allt med extern belöning till godisskål. Avslutade men en promenad innan vi gick hemmåt.

Gjorde handlarlista inför midsommar och käkade sedan middag innan vi la oss framför tvn. Lite senare på kvällen gick jag upp till Humla men fick knappt kontakt med henne. Tog feber och den låg på 39 grader. Vem kontaktar man då? Jo såklart "husläkaren" Ingela som lugnade mig. Fick tipset att ge henne vatten med glass för att vätska upp henne och det satte hon i sig direkt. Duktig Humla! Hoppas att hon piggar på sig tills i morgon.

Nu väntar sängen, sov gott!!!

Inga kommentarer: