måndag, oktober 22, 2012

Rävskabb

Hmmm verkar som att det var som jag trodde...

Humla kliar sig på nätterna så hon kommer snart att vara helt genomsårig. Öronlabbarna är fnasiga så de har jag rakat nu å då ser man hur mycket sårskorpor det är både på ut och insidan av öronlappen. Å jag som trodde att det var Vinna som varit framme... Humla har nu även sårskorpor i armhålan, eller på baksidan av ena frambenet. Här kliar hon sig på nätterna när hon sover. Bakbenet kliar nog frambenet utan att hon är medveten om det...

Vinna har ju ett sår i armhålan sedan tidigare. Vi trodde att det var sviterna  av en pinne i skogen men misstänker nog att även detta kan vara skabb. Även Vinna kliar sig men hon har inga sår på öronen men pälsen är ju helt matt och hon fäller igen fast den inte kommit tillbaka sedan hon löpte.

Hur som helst har jag pratat med veterinären så nu ska vi börja behandla alla tre hundarna. Neo är den enda som i alla fall än så länge är helt symptomfri men även han ska behandlas. Då vi umgås så nära grannarnas hundar och Kokki ju bott hos oss under tiden då hundarna rimligen måste blivit smittade så ska även deras tre hundar behandlas.Vilken soppa, skitskabb minst sagt!!! När jag var hemma på lunch behandlade jag i alla fall alla hundarna med stronghold så nu hoppas vi på snabb bättring framförallt för Humla som har de starkaste symptomen.... Så här såg hennes öronlapp ut idag...


Efter jobbet åkte jag och Gunilla upp med hundarna i skogen. Vi hann väl gå i sådär en minut så ser vi Vinna jobba intensivt med näsan ute på hygget. Två labbar och Humla var redan utom synhåll och vips så var även Vinna borta. När vi kallar in hundarna så kommer alla utom Vinna. Jaha... å mörkt började det bli också...

Vi gick en runda och ropade men efter en sådär 5-10 minuter så kommer hon till sist. Lila stumpan men tungan hängande som en slips så hon hann nog en bra bit. Undrar just vad hon jagade.... När alla var samlade gick vi den planerade rundan men det han bli rejält mörkt innan vi var tillbaka.

När vi kom hem hade Henke jobbat på bra på gården och nu kom ju jag och hjälpte till också. Hann inte klart men är vi lika effektiva i morgon så blir vi nog färdiga hoppas jag.

Vid 19:30 gick vi in för att fixa middag. Blev en jättegod rätt med kyckling, paprika, äpple, mangochutney, curry och en massa andra goda smaker. Ni hittar receptet här:


Inga kommentarer: