måndag, augusti 05, 2013

Bra och dåligt

Idag var första arbetsdagen efter semester och det gick förhållandevis bra och var riktigt skoj att vara tillbaka på jobbet även om det kändes som slöseri att sitta inne på jobbet när det är så fint väder ute. Det är såna här dagar som det faktiskt är riktigt skönt att åka hem på lunch, gå en promenad och sedan sitta ute på altan och äta.

Efter jobbet blev det sommarmiddag i form av grillad kyckling, coleslawsallad och avokado och sen stack jag iväg med Humla och Vinna för att träna hund vid kaffebönan. Vi var jag, Anna, Zandra, Ida och Margreta och idag blev det allt.

Började med att köra Vinna på ett provuppläggliknande sätt. Transport efter skytt ner till vattnet för att sedan få en enkelmarkering med skytt och kastare (har hon aldrig fått tidigare då de få skott och kastmarkeringar som hon fått varit från en och samma person dessutom har hon aldrig fått skott på vattenmarkering tidigare). Gick mycket bra och kastade sig villigt i vattnet. Det är en myr så det är riktig gungflykant!

Efter detta fick hon ett 40m lång linjetag längst med vattnet. Hon hade inte sett utläggningen så jag är mycket nöjd med att hon gick rakt ut så fint och hämtade hem detta.

Efter det så blev det en lång transport bort till ett sök i skvattram. Innan vi började träningen la jag och Zandra ut det så hon hade sett utläggningen men det var ju ett tag sedan. Hon fick hämta in fem av det totalt 10 dummiesarna som låg ute. Mycket bra även om hon sprang över en dummies så att det blev ett byta.

Lång transport tillbaka och avslutade med en svår landmarkering även den med skytt och kastare. Löste hon kanonbra!

För att avsluta träningen lugnt så blev det ett till linjetagsskick och även det gick bara fint!

Riktigt nöjd med hur hon skötte detta. Tyst och fin men jag måste ta det lugnt för nog märker jag att hon varvar upp…

Med Humla var det mindre roligt. Hon gnällde och fick därför börja med ett sök. Hittade två av sex som låg ute. Lizzie hämtade också två men sen hittade de inte fler så jag och Anna hämtade in de sista. Hon använder inte näsan som hon ska…

Skulle sedan skicka på en dirigering men hon lyssnade inte alls så jag trodde att det berodde på att jag hade solen i ryggen så hon såg min nog inte. Skickade istället på en vattendirigering som hon sett skjutas ut. Fick lätt över henne över vattnet men väl över så jobbade hon säkert i 15 minuter men lyckade ändå inte få in den. Inte bra alls och nu hade jag inte nån sol i ryggen.

Skickade på landiigeringen igen när solen gått ner och fick henne lätt till området men hon hittar ju inget så till slut lämnar hon området. Fick skicka tillbaka henne och hon lyssnade ok nu men hittar ju inget. Tog säkert fem minuter där ute innan hon till sist lyckades få in en dummy. :-(

Vilken kväll och vilken härlig träning även om resultatet inte var riktigt så upplyftande… Vi var ute mellan kl. 18-22 attans att det inte blev några bilder men hade glömt kameran…

Inga kommentarer: