söndag, oktober 20, 2013

Knipjakt, vintring och födelsedagsmiddag… igen.

Vaknade klockan 06:45 så jag steg upp direkt och gjorde mig klar för att åka till Sågtäkten där det nalkades knipjakt med Anna och Aksur. Lustigt hur det är…. Humla var inte alls sugen på att följa med…. tror hon ville gå in och lägga sig i sängen istället.

DSC_0588

På vägen till Sågtäkten såg jag rådjur på fyra olika täkter… De håller sig undan från skogen där älgjägarna håller till tydligen…

DSC_0589

När vi lastade båten kunde vi konstatera att isen låg på fjärden. En ganska rejäl hinna dessutom, närmare 1 cm. Bara till att ta sats med båten och leka isbrytare. Väl ute på öppet hav var det dock isfritt och en helt fantastisk höstdag väntade.

DSC_0592DSC_0593DSC_0595DSC_0598DSC_0602DSC_0606DSC_0610DSC_0611 2013-10-20 09.21.36DSC_0614DSC_0617DSC_0622DSC_0624DSC_0626DSC_0640DSC_0644

2013-10-20 13.07.53 2013-10-20 13.08.00

Jaktmässigt en katastrof för Humlas del. Det är så att jag skäms… Hon kunde inte slappna av en minut på hela förmiddagen trots att vi var ute i nästan fem timmar. Inte var hon tyst heller… smågnäller konstant hela tiden så fort jag ställer mig upp eller Askur riktar bössan eller vi spanar efter förbiflygande fåglar. Det är såååå frustrerande!!!

Fåglarna ville inte slå över området där vi satt men Askur fick i alla fall två knipor så båda Lizzy och Humla fick apportera varsin fågel. Är grymt imponerad av Lizzy som är såå lugn och avslappnad men ändå 100% fokuserad. Å arbetet gör hon sedan oklanderligt!

Humla å sin sida apporterade in tre vättar (som var ihopsatta) innan jag fick ut henne till den rätta fågeln som glidigt iväg ganska långt innan hon kom ut till den. Apporterar sedan fint men det var också det enda som var bra idag. Grrr……

När jag kom hem tog jag en tur på Kjelles och köpte lite ljung till en kruka som placerades nere vid brevlådan. Handlade middagsmat till födelsedagsbarnet och åkte la jag ut ett andsök i skogen bakom huset. Tredje dagen i rad som jag använder dessa änder som varit tinade och använda en gång tidigare. En and är köttig sedan Humla var ovarsam i fredags men jag använde den i alla fall. Såå duktig Vinna är och inte heller denna gång fanns tillstymmelsen till att försöka äta eller vara ovarsam på den. Hon är såååå duktig nu för tiden. Trodde verkligen inte att det skulle gå så här bra med tanke på hur det gått det senaste året.

När detta var gjort blev det en promenad med hundarna ner till sjön och sedan när jag kom hem så vintrade vi på gården. Henke bytte däck på bilarna, jag planterade ljung, bar undan trädgårdsmöbler och ställde undan sånt som varit framme hela sommaren. Känns skönt att allt är inne utifall det skulle komma snö. Nu verkar det inte som om det är nån snö på gång de närmaste veckorna vilket absolut inte gör någonting.

När allt kvar klart utomhus så gick vi in och gjorde middag. Blev en trerätters även idag…

Förrätt: Krustader med banan och ädelost

Varmrätt: Två olika fyllda Lövbiffar. Vissa fyllda med pepparrot och senap och vissa fyllda med gorgonzola.

Efterrätt: Gammal klassisk chokladpudding.

Kvällsunderhållningen var självklart Solsidan men också Allt för Sverige.

Inga kommentarer: