torsdag, oktober 31, 2013

Lite lydnadsträning

Idag efter jobbet var det tänkt att jag skulle på uppfödarutbildning men den blev inställd då vi inte hade nån lokal. Istället åkte jag hem å så gick vi en promenad med hundarna. Direkt efter det så skjutsade jag ner Henke på logen och åkte sedan till brukshundklubben för att träna lite lydnad/bruks.Var helt ensam i mörkret på klubben så det blev en effektiv träning. Började med Vinna som jag körde i huvudsak helt nya moment med. Körde dessutom med extern belöning… Vi har en bit tills hon förstår precis vad jag vill men jag tror att metoden kommer att funka. Ska bli skoj att se vad som gick in när vi testar momenten nästa gång.¨Följande moment körde vi:

- Framförgående mot godisskålar. Känns som att hon sakta men säkert började förstå det momentet….

- Hopp över hinder men där har inte riktigt 25 öringen trillat ner. Tror ev jag ska övergå till att kasta boll istället men jag hade ingen boll med mig ikväll så det blev mot godisskål men hon förstår inte riktigt hoppkommandot än utan hoppar först på mitt varsågod…

- Ställande under gång. Det momentet är inte nytt och det fungerade väldigt bra!!!

Humla fick också köra tre moment. Vi har ju börjat om lite för det känns som att vi hamnat lite i konflikt i vissa moment i lydnaden. Har nog genat lite…

- Rutan: Med godisskål och det fungerade väldigt bra idag! Körde från olika håll, två skick från varje håll.

- Fjärrdirigering: Varierande resultat. Först förflyttning framåt vid stå och sedan satte hon sig på stå-kommandot från liggande position men det löste sig på slutet.

- Vittringsapportering: Funkade väldigt fint, rätt pinne varje gång!

Kändes bra att det blev lite träning till sist för det har inte blivit nån träning i veckan och inte kommer det väl att bli nått i helgen heller…

När jag kom hem packade jag inför morgondagen och sedan åkte jag och hämtade Henke vid 22-tiden.

Inga kommentarer: