tisdag, oktober 15, 2013

Cesiummätningar

Idag blev det bara cesiummätningar hela dagen på jobbet… Fick in förvånansvärt mycket älgprover för att vara i början på veckan men så har många startat jakten redan i helgen så det förklarar ju den saken. På Agön som är det område i Hudiksvall som fick mest nedfall från Tjernobyl och därför har de högsta värdena kom det idag in hela 12 prover. De hade skjutit fullt redan nu….

Jag trodde att värdena skulle vara lika låga som i fjol men det visade sig vara fel… Värdena var betydligt högre i år och det högsta värdet som jag mätte var 3000Bq/kg. Blev en lång dag, var inte klar förrän klockan var 17.45.

SÅ fort jag kom hem blev det hundpromenad, köttkokning (jag tar hem det kött jag mäter och ger hundarna det) och tvättade en maskin innan jag hamnade i soffan och uppdaterade Bloggen med de fem senaste dagarnas händelser. Full rulle….

Inga kommentarer: