fredag, januari 10, 2014

Spanska ridskolan

Tidig uppstigning för frukost innan det var dags för besök på spanska ridskolan. Frukosten på hotellet var helt ok. Här fanns allt, yoghurt, frukt, flingor. Te, kaffe och säkert fyra olika juiser. Äggröra och korv/skinka och bröd med diverse pålägg. Som avslutning kunde man dessutom ta nån av de söta bakverken som också serverades.

Hur som helst så var vi på spanska ridskolan klockan 10. Eftersom det inte var några uppträdanden under januari månad så hade Henke istället bokat plats för att se morgonträningen till musik då ryttarna tränar alla hästarna i ca 30 minuter. Eftersom det är förbjudet att fotografera så blev det tyvärr bara en mycket dålig bild med mobilen….

2014-01-10 11.16.39

När vi tittat på detta nästan två timmar så gick vi ner på stan för att äta lunch. Vi promenerade först runt i omgivningen och hittade då en restaurang som såg mysig ut och som serverade den traditionella wienerschnitzeln så det blev dagens lunch.

Jo jag vet jag är lika chokad som er över att jag sitter med en öl i handen…. Blinkar

Vi hann med ytterligare promenader och hann då se Rådhuset, biblioteket, Peterskyrkan och Hofburg mm.

DSC_0508DSC_0510DSC_0511DSC_0512 DSC_0513DSC_0517DSC_0518

Klockan 15 var det dags att gå tillbaka till ridskolan då vi bokat guidning i ridskolans övriga utrymmen såsom stall, sadelkammare mm. Mycket intressant att se och att höra hur de jobbade på skolan.

DSC_0534DSC_0540DSC_0543 DSC_0545DSC_0546 DSC_0548DSC_0536

Nu hade vi varit igång sedan klockan 7 så vi kände oss lite trötta och frusna så vi gick och tog oss varsin kaffe på Starbucks. En iakttagelse var att de hundar som folk hade med i stan de följde med in på klädaffärer, caféer och till och restauranger/barer.

Observera den lilla Beageln bakom Henke och chihuahua  i soffan brevid mig… BlinkarInget konstigt med det…

Efter detta gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite, duscha och sedan göra oss iordning för middag.

Vid 20-tiden gick vi ner igen och jag hade googlat fram en restaurang som hette Al Borgo som skulle vara en av de bästa i Wien. Låg 10 minuters promenad från hotellet så vi gick dit på chans och hade turen att få de sista två platserna.

Maten var suverän, jag åt en pastarätt och Henke åt en köttbit. Blev även efterrätt i form av Vaniljpanacotta och Thiramisu.

DSC_0551 DSC_0552

När vi kände oss redo att gå vidare så letade vi på sidogatorna efter nått lugnt ställe men ändå med mycket folk. Vi hamnade på världens partyställe som var allt annat än lugnt. Här tog vi en drink men gick sedan vidare hem till hotellet då klockan hade hunnit bli midnatt. Vi passerade Stephansdomen i månljus.