söndag, april 13, 2014

Nordiska tollarna dag 2

Även idag skulle det tränas tre och tre bestämde vi. Ett gäng började med dummiesar och sedan var vi tre stycken som körde samma övningar men med vilt. För att minska stressen bestämde jag att Vinna skulle göra övningarna utan skott till att börja med. Upplägget var liknande de igår med markeringar vid sidan om ett dirigeringsområde som denna gång var blint på andra sidan en lite vattensänka.

Vinna fick ta dirigeringen först och den gick väl sådär men själva upptaget var fint. Markeringarna gick bra och båda upptagen var bra.

Efter det så testade vi att skjuta och kasta markering och då ökar ju stressen och farten och då kom ovarsamheten till anden igen. Vi avslutade när alla gjort sina övningar med att skicka vinna till dirigeringsområdet igen och då gick dirigeringen väldigt fint och upptaget var åter igen fint!

Testade också en dirigering till en kanin och det var heller inga som helst problem.

Vi har i alla fall fått ett kvitto på att stress spelar in i hennes ätvilja så nu är tanken att jag ska jobba för att få ner stressen i samband med skott och kast. Detta planerar jag göra med skott och kast och dummies. Samtidigt ska jag gå igenom alla viltslag och se när ätbeteendet slår över. Min gissning är att det i huvudsak kommer att ske på änder. Inte på kråkor, trut och kanin. Frågan är hur det är med fasan och duva? Tror duva kan gå bra, fasan har hon aldrig fått prova men de kan nog vara ätvänliga. Vi får se… Min plan är att ta den viltslag för viltslag så får vi se. Ska ju tillbaka till Anita om några veckor igen….

Efter lunchen så fick Vinna träna med dummiesar. Då blev det skott och kast i fyra olika riktningar men ingen av hundarna fick ta nått. Vinna och Jenta tränades nu ihop. Jenta fick sedan ta höger och vänsterskick medans Vinna fick ta utskick bakåt. Ut har vi inte tränat på länge så de gjorde vi på nära håll. Skott och kast fungerade ljudmässigt bra men hon började skutta fram lita så vi jobbade med det och fick ett bra avslut.

DSC_1303DSC_1304DSC_1305DSC_1306DSC_1307

Planen är klar på hur jag ska träna vidare till nästa gång så får vi se vad det ger…

Direkt klockan 17:15 styrde jag kosan mot Hudiksvall. Stannade till och tog en hamburgare på Max i Uppsala men annars körde jag nonstop. Kom hem klockan 20:00. Packade upp, såg Mästarnas Mästare och somnade sedan som en klubbad säl. Såååå trött efter helgen!

Inga kommentarer: