fredag, april 25, 2014

Vilket djurliv och en annorlunda fredag

Fick ut en hel del skrivelser på förmiddagen idag. Åkte sedan ut och gjorde några efterkontroller på två vandrarhem där vi haft klagomål tidigare.

På lunchen gick jag en kortis med alla tre hundarna. Vinna hittade då en napp efter vägen och den bar hon med sig hela tiden. Sååå söt liten gumma. Konstaterar att det är andra gången i hennes liv som hon hittar en kär liten napp…

2014-04-25 13.45.34

Vinna 2,5 år

DSC_1729b

Vinna 5 månader

Sedan kan jag konstatera att jag har nappen att tacka också. Efter promenaden tog jag med hundarna ut i skogen för att köra ett sök. När vi gått knappt hundra meter från huset stannade Humla i diket och drack vatten. Vinna hoppade över henne fortfarande med sin napp i munnen. Då ser jag hur en ung älg kommer gående rakt emot oss på ca 20m avstånd från Vinna, 30m från Humla och 35m från mig. Släpper alla dummiesar och kallar in hundarna. Tack och lov hade ingen hunnit se älgen. Hade inte Vinna haft nappen i munnen utan nosat runt som vanligt så är jag övertygad om att hon skulle känt vittringen från älgen men nu gjorde hon tack och lov inte det. Kopplade hundarna och tog fram mobilen men då vände älgen sakta och gick bortåt. Inte ett knak ingen ting. Bara helt lugnt! Phu vilken j-la tur!

Hundarna fick ett sök men jag vände på det för tanken var att söket skulle ligga i riktning mot där älgen försvunnit men det vågade jag inte riskera. Skickade istället åt motsatta hållet och det gick bara fint!

Gjorde ytterligare en uppföljande inspektion efter lunchen och sedan blev det lite pappersjobb innan jag gjorde helg.

När jag kom hem gick vi en promenad med hundarna jag och Henke, då stötte vi på en räv. Mycket djur i farten nu…..Blinkar

Tränade tjejerna lite på täkten. Blev höger och vänsterskick samt vändningar och ut. Första skicket på UT för Vinna ville hon istället springa till höger. Ställde mig lite närmare och då gick det bra.

Skickade Humla på några dirigeringar, både ut och sidoskick. Vinna fick sedan ta ett ut vilket gick bra, sedan ett vänster vilket också gick bra och ytterligare ett ut vilket gick bra.

Humla fick köra ett ut och ett vänsterskick och sedan avslutade jag med Vinna som fick ta ett höger och ett utskick vilket funkade alldeles utmärkt! Börjar förstå vänd om och utkommandot nu tror jag… Blinkar

När jag kom hem bytte jag om och sprang 3km som tjejerna fick hänga med på.

Henke fixade mat så det blev middag när jag kom hem och sedan skjutsade jag honom och en kollega till pokern och grundade sedan fönsterkarmarna, dörrkarmen och taket i gäststuga. Jösses vilken dag. Hunnit massor trots att jag kände mig så pass trött…

Avslutade kvällen med blogguppdatering och slapp framför tvn. Såklart somnade jag och vaknade när Henke ringde för att få hämtning…

Inga kommentarer: