lördag, oktober 04, 2014

Tollingjaktprovsstart med pensionär och rockie!

Så var det dags. Tanken var att nu när skendräktigheten för Vinna är över så kan det vara kul att göra en provstart. Riskabelt men nån gång ska det göras. Valde norrlandsprovet för att samtidigt kunna hälsa på mamma och pappa. Åker jag ändå 140 mil så är det ju lika bra att även starta pensionären Humla. Provet har så få startande så ska det bli kvar så behövs det ju anmälde hundar så jag bidrog med 1/3-del av startfältet.

Humla gick ut som nummer 2 efter den enda öppenklasshunden. Kände ingen nervositet utan det fick helt enkelt gå som det ville. Det är den känslan man ska ha tydligen. Hon gjorde ett helt suveränt arbete men gnällde lite som vanligt.

Tollingen gick kanon, dubbelmarkeringen på vattnet spikade hon. Dirigeringen spikade hon och gick över på bara en enda kommando. Jag hade sagt att på norrbottensprovet är det ingen gå men visst var det en gås. Vattendirigeringen var till gås men det innebar inga som helst problem trots att hon inte träffat på gås sedan förra årets prov i Uppsala.

DSC_2747bDSC_2749bDSC_2753bDSC_2756bTollingDSC_2757b

Landdirigeringen tog hon också på bara ett kommando och den stötande jakten längst stranden var inga som helst problem. Söket svepte hon in utan att onödigt spring så hade det inte varit för pipen så hade det varit 1 HP men ett förstapris blev det och det är jag mera än nöjd med.

DSC_2759bDSC_2760bDSC_2765bDSC_2767bDSC_2768bDSC_2769bDSC_2770b

Tjoho vad duktig min pensionär är!!! Tror bestämt att jag pensionerar min pensionär så nu är hon officiellt inte längre pensionär! Blinkar 

Humlas sammanfattande kritik: En hund med stor arbetskapacitet som gör ett för dagen förtjänstfullt arbete.

När det var dags för Vinna så var det stora orosmomentet hur hon skulle hantera änderna. Nu visade det sig att vi inte skulle komma dit. Ansmygningen gick utmärkt, tollingen var perfekt och första markeringen på vatten funkade fint. På den andra av tre markeringar ville hon inte gå direkt i vatten. När jag gick fram till kanten för att skicka henne så gick hon heller inte i å sånt tolererar inte jag så jag kastade helt sonika i henne och bröt provet. Hon hämtade in den fint med fin avlämning och som avslutning fick hon ta in ett vilt från söket och det gjorde hon jättefint så vilthanteringsdelen är jag så nöjd med. Duktig Vinna!

DSC_2772bDSC_2773bDSC_2774bDSC_2775bDSC_2776bDSC_2778bDSC_2779bDSC_2781b

Vinnas kritik blev En hund med god arbetskapacitet som gör ett för dagen otillräckligt arbete. Har sina förtjänster i tollingen men vill inte gå i vatten andra gången så förare avbryter.

Här är dagens pristagare

DSC_2792b

Jag och Humla 1:a pris i Elitklass, Tina och Theo 3:e pris Nkl och Sandra och Izzy 1:a pris Nkl!!!

Vi var tillbaka i Piteå redan före två så jag svängde förbi Bergsviken och provade neoprenstövlar. Sköna var de men det fåt bli nån annan månad…

På kvällen hämtade vi Amanda som kom på middag. Idag bjöds det på mycket god Porterstek och sedan äppellåda och vaniljsås. Vi hade dessutom kvar blåbärspaj så det blev värsta efterrättsbuffén.

2014-10-04 18.36.58

Kvällsvickningen blev en tunnbrödsmörgås med mmmmmmm löjrom!!!! Blinkar

Inga kommentarer: