lördag, januari 21, 2017

Hunträning i fyra timmar

Usel sömn. Börjar bli trött på att nämna det men bra så jag kommer ihåg hur jag sovit och när det vänder.

Klockan 11 träffades vi vid skjutbanan för att träna apportering. Vi blev väldigt många! Det kom folk från Valsta, Norrbo, Ljusdal, Färila, Jättendal och Sundsvall så trots två sena återbud blev vi hela 13 stycken med totalt 16 hundar. Sanslöst skoj!

Körde först lite lydnad och kontakt genom lite fotgående och kontaktövningar och sedan inkallningsövningar från gruppen och förbi gruppen.

Delade sedan in gänget i två grupper. I vår grupp blev vi 8 stycken. Började med långa svåra enkelmarkeringar och sedan blev det dubbelmarkeringar. Vinna var duktig! Lugn, bra stadga och snabb.

Vi bröt för lunch och grillade korv och fikade. Körde sedan dubbelmarkeringar med skott och dirigeringar till fyra olika målområden. Än en gång var Vinna duktig!

Band upp henne för att vara skytt men hon gillar inte att jag lämnar henne så hon satt och gnällde en massa så till sist hämtade jag henne men då var hon lite speedad så även då kom ljud. Gick en liten sväng innan de avslutande dirigeringsövningarna då hon skötte sig ok. Det sista skicket strulade men annars hade hon skött sig väldigt fint.

Humla gick bara rastas före, fick vara med under fikat och sedan fick hon komma ut och plocka in ett litet sök.

Blev träning i totalt 4 timmar å det var så skoj att vi blev så många.

Några bilder från dagen:

2017-01-21 11.31.382017-01-21 11.33.51DSC_1101bDSC_1102bDSC_1103bDSC_1105bDSC_1110bDSC_1113bDSC_1116bDSC_1117bDSC_1119bDSC_1122bDSC_1125bDSC_1129bDSC_1131bDSC_1132bDSC_1133b

När jag kom hem åkte Henke och handlade. Vi har ju bara en bil nu när den andra är på verkstan. Då hann jag slappa en stund för sen gjorde vi lite jalapeñoost krustader. Efter det så bytte vi om och kröp ner i baljan och bubblade i en halvtimma. Det är så härligt när man är lite småfrusen inombords efter att ha varit utomhus länge.

Till middag grillade vid gjorde klyftpotatis.

Såg lite tv men som vanligt fick jag ont i skallen. Det botades med en tablett så sen såg jag lite nostalgifilm i form av Tequila sunrise så det blev en sen natt.

Inga kommentarer: