måndag, september 05, 2022

Delad arbetsplats, löpning och viltträning

 Idag blev det halvdag på plats och halvdag hemma vilket passar mig perfekt! Möten och fix på förmiddagen och skrivning och telefon mm på eftermiddagen. Missade helt att ta en fikapaus så när klockan var 15:30 så drog jag iväg på en löptur på 4,5 km innan jag fortsatte att arbeta fram till klockan 16:30

Blev en promenad med tjejerna och sedan åkte jag iväg för lite viltträning vid tjärnen. 







Tack vare Zenitha så körde vi stationsuppdelar träning. Första övningen bestod av ett närsök, en dold vattendirigering över sjön och ett vattenmarkering. Först kastades markeringen sedan tog Görans hund närsöket innan Esset fick hämta vattenmarkeringen. Avslutningsvis så tog Zenitha dirigeringen. Banne mig om inte Esset höll i fågeln hela vägen upp till min hand. Duktig tjej! 

När det var hennes tur för dirigering så tog hon den fint.  Det var första gången hon apporterar vilt över vatten, dvs hämtar på land och hoppar i med fågel i mun men det gick finfint och hon lämnade även denna i hand. Närsöket var lite utmanande då hon fick ta den sista minidummiesen men även det klarade hon fint och lyssnade fint på mina signaler.

Den andra övningen bestod i ett sök med vilt, en landmarkering med kråka och en dirigering till ett vassområde ute i vattnet men intill land. Söket gjorde hon bra men ville först inte ta kråkan. Dirigeringen var svår. Hon gick upp på land på slutet och då tänkte jag att jag aldrig skulle få tillbaka henna i vattnet igen på det stora avståndet men banne mig och hon inte klarade det. Duktiga lilla stumpan. Det innebar att hon också gick upp på land på andra sidan på vägen tillbaka också men trots lång väg tillbaka så släppte hon inte fågeln på hela vägen.

Markeringen med kråka gick finfint och hon hämtade den fint och levererade i hand.

Vilken bra träning det blev. Tack för idag!

Kallt när jag kom hem så det blev bra med middag och sedan gjorde Henke en brasa å så drack vi varm glögg. Mums!!!

Inga kommentarer: