lördag, september 24, 2022

SSRK Gävleborg WT och KM

 Så var det dags. Vi i hälsingland stod som arrangör av SSRK Gävleborgs KM och WT i år. Vi har planerat för detta sedan i somras och idag var det dags. Uppstigning klockan 05:30 och samling klockan 07:00.

Ett gäng satte igång och fördela priser och jag satte igång med startlistor som skulle ut till domarna samt fördelning av funktionärer, utdelning av starnummerlappar mm. Ett gäng tog emot domarna och skyttar samt guidade dem runt på stationerna. Runt 9-tiden började de första starterna... Vi inledde med Nybörjarklass och sedan blev det ett kort lunchbrake innan Ökl/elit tog vid. Under förmiddagen sprang jag och tog in resultatet från rutorna och matade in dem i en excellfil samt summerade dem. 

Vid lundbreaken å skulle också funktionärerna bytas ut och upplägget ändras.

Jag startade Esset för första gången i Ökl. 

Station1: Första stationen gick bra. Det var fotgående och sedan en markering som landade bakom fallen tall. Esset hoppade över trädet (och dummiesen) men stannade i området och hittade dummiesen hyffsat fort. Rakt in till mig och fin avlämning. 14p fick vi på denna

Station 2. En markering som skulle hämtas in och sedan ett skott för att skicka till en dirigering. Markeringen spikade Esset och sedan var jag slarvig och rätade inte upp Esset tillräckligt mycket från markeringsområdet. Det innebar att hon gärna ville vika av mot det området igen och dirigeringen blev omständig så vi gav upp. 0p

Station 3. Dubbelmarkering på linje med kastare som rörde sig mellan kasten. Här gjorde Esset ett kanonjobb. Spikade första och sprang rakt ut mot andra. Jag blåste stopp och hon tog signalen och vek in för att hämta den andra. 18p

Station 4. Även detta en dubbelmarkering men åt varsitt håll. Första markerade Esset bra men hon missade helt kastet på den andra. Hörde nog nedslaget så hon kom till rätt område men fick leta lite. När jag skickade på den andra så spikade hon den. 14p

Station 5 var en markering med flera terrängskiften och dold nedslagsplats. När markeringen var inhämtad skulle man skicka på dirigering till samma plats. Esset fick inte in markeringen så här blev det ytterligare en 0p

Summa summarum så gick det inte riktigt som vi tänkt men det var kul ändå. Vi slutade på 46p

Efter detta var det full huggning för att åter registrerar resultat och summera och rangordna alla tävlanden.

Vi hade massor med priser så det blev verkligen en prisfest för alla som deltog vid tävlingen

Allt var klart strax efter klockan 14 så dagen flöt på bra och dessutom hade vi perfekt väder hela dagen.

Roligt också att Hudiksvalls Tidning kom ut och gjorde ett helsidesreportage och framsidesnyhet av vårt arrangemang.


Väl hemma vid 16-tiden satte jag mig och kontrollerade alla resultaten och då var det några hundar där det blivit några poäng fel så det ändrades och resultatet lades ut och då började mailen komma. Det var egentligen bara en hund på prispallen som fick ändrad placering 3an blev 4a och tvärt om i en klass annars var det bara ett par poängs skillnad men ingen placeringsändring. Detta till trots så kom ett antal frågor, ifrågasättanden och dessutom någon som ifrågasatte sitt resultat. Jag var trött och stressad och överreagerade på detta och tog det som personlig kritik vilket gjorde mig än mera stressad och detta pågick även halva söndagen också innan allt var besvarat, utrett och åtgärdat men sen kändes det bättre.

Inga kommentarer: