lördag, september 30, 2023

Gåsjaktspremiär

Blev en riktigt tidig morgon idag då Esset skulle få göra premiär på praktisk jakt, gås. Skulle bli spännande att se hur hon skulle klara av de stora grå- och framförallt kanadagässen. Hon har heller aldrig sett bulvaner så min farhåga var att hon skulle apportera dem men hon hann ju bekanta sig lite med dem innan det blev ljust och de riktiga gässen började flyga...

När allt var klart var hon i alla fall väldigt fokuserad och ändå rätt lugn när gässen började flyga över och skotten avlossades.






Det första viltet som sköts var en kråka som dock blev skadeskjuten. Kråkor är tuffa så den sprang, fräste och högg mot henne så den tog hon inte. Inte heller jag ville ta den då den högg så mycket men ett grepp och stjärfjädrarna våga jag mig på men sen fick Charlie avliva den som har tekniken. Varm kråka var inte populärt hos Esset.

Även grågässen och kanadagässen hade hon problem med. Hon vill ta ett fast grepp om kroppen men hon orkar inte få tillräckligt bra grepp för att bära dem. Bröstgreppen resulterar i att fjädrar lossnar även om hon trycker in fågeln i munnen. Rygggrepp är bättre men tekniken behöver förbättras. Vet att Humla alltid tog greppet precis där halsen övergår till kropp och det funkade fint. Varmvilt är nytt och storleken på gässen är nytt för Esset så hon kommer att behöva mer rutin men hon växte ordentligt under dagen.

11 kanadagäss, 5 grågäss, en and, en duva och en kråka blev dagens resultat. Kommer att bli bra med lite erfarenhet tror jag. ❤️ Dagen till ära blev det dessutom två gäss med "bling-bling" (ringar) varav en med GPS sändare. Tack för idag allesammans! 










Klockan 10:30 var jag hemma och käkade frukost och sen tog vi bilen ut till Na Hornslandet där jag ville vandra lite i det fina vädret. Vi var där under pandemin och det var så fint så jag tyckte att det passade bra att åka dit igen.

Kasten
Svanar på sjön Kasten

En charmig liten bro i Björnviken


På slutet tog vi fikapaus vid havet innan vi passerade Vågmalarna tillbaka till bilen. 




Totalt ca 6 km blev det på Hornslandet och dessutom hade det blivit en hel del steg å¨jakten så när vi kom hem visade min stegräknare 19.000 steg.

Till middag gjorde vi en förrätt med avokado och räkor samt kallrökt lax och pepparrotsost och bubbel.


Till varmrätt blev det oxfilé och potatisgratäng. Somnade ovaggat efter maten. Tror inte heller Esset varit så trött någon gång tidigare.

Inga kommentarer: