lördag, september 09, 2023

Pris i Elitklass och kräftskiva

 Steg upp vid 07:30 och tog en kopp kaffe innan vi gick en promenad med tjejerna. Efter detta blev det frukost och sen åkte Henke och Johan iväg för att fiska gös. Jag och Johanna packade lite matsäck mm i bilen och sen gick jag en promenad med tjejerna medan Johanna rensade lingon. Vid 10-tiden åkte vi iväg mot Dala-Floda där Dalarnas tollingjaktprov skulle gå av stapeln. Idag var det Nybörjarklass och Elitklass.

Anlände vid 12-tiden och han se den sista nybörjarhunden. Det blev sedan lunchpaus och prisutdelning innan elitklass drog igång vid 13:30.  Jag var hund nummer två men han se nästan hela första hunden innan jag gick och hämtade Esset i bilen. Hade ju hunnit rasta henne ordentligt under lunchpausen.

Det var följande provupplägg:

Ansmygning till gömslet nedför en slänt och sedan tolling och passivitet som det brukar vara. Mitt under tollingen kom två skott och en dubbelmarkering kastades från den "flikiga" strandkanten. Esset släppte tollingföremålet nät första skottet gick och stannade till och tittade på de bägge markeringarna. På mitt kommando sprang hon och gick i vattnet och hämtade den första markeringen. Levererade den och jag skickade på den andra. Då var hon törstig och skulle dricka vatten. Lät henne dricka och skickade om, hon sprang på land ut till kastaren men sökte på land och inte i vattnet så det slutade med att jag fick dirigera henne.

Under inlevereringen av den andra markeringen gick ett skott. När fågeln av avlämnad väntande en kort transport sedan skulle man skicka på en vattendirigering som låg på land bakom en ö. Skickade henne över vatten. Hon simmade över på ett kommando och gick upp på land. Skickade henne på ut och hon skuttade över öarna till platsen och jag blåste närsök. Plockade upp fågeln från vattnet och försökte hoppa mellan öarna men det slutade med att hon istället hoppade i vattnet och simmade tillbaka.

Efter detta en kort transport till söket där gåsen låg på hitsidan ett vatten. En fågel låg i vattenkanten, en vid en ö och resten på andra sidan vattnet. Esset hämtade grågåsen först, hämtade sedan fågeln i vattnet och fågeln på ön. För att hon skulle simma över och leta på andra sidan tryckte jag ut henne vid vattenkanten med ett "ut och sök" då simmade hon över och hittade snabbt de fåglar som låg på den sidan.

Provet avslutades efter ytterligare en kort transport och en dubbelmarkering där den först kastade hamnade i vatten och den andra på land. Ungefär på samma plats som de första vattenmarkeringarna. Hon hämtade snabbt den på land men sen blev det som på den andra dubbelmarkeringen att jag fick dirigera henne på den andra.

Förvånad över markeringarna men i övrigt väldigt nöjd med Essets genomförande förutom att vi hamnade tillbaka lite på den "snabba" avlämningarna men hennes arbete räckte ändå till pris. 

Så glad över att få ett pris i elitklass denna säsongen. Nu vilar vi från tollingjaktprov och inväntar löp.

Såg de sista två elitklasshundarna och var såklart med på prisutdelningen. En av hundarna genomförde provet väldigt fint och belönades med ett excellent men i övrigt gick inga fler hundar till pris. Esset fick ett good och det är vi jättenöjda med.



Direkt efter provet åkte jag och Johanna tillbaka till Hofors. Henke och Johan hade rapporterat att fisketuren var väldigt lyckad




Rastning av tjejerna och sedan lite snabb fotografering innan det var dags att fira med bubbel och krustader på altanen.



 Efter "förrätten" gick vi in och hade kräftskiva. Blev en riktigt mysig kväll.


Kvällen avslutade även idag på altanen eftersom vädret var så himla härligt.

Inga kommentarer: