lördag, juli 09, 2011

Jetset-liv

Vaknar tidigare och tidigare för var dag här i båten. Idag vaknade jag klockan 03:00 och efter det så sov jag väl sådär... lite till och från. Det var inte klar sol när vi stek upp vid 08:30 så vi rastade hundarna lite snabbt och gjorde sedan frukost. Idag kommer det att bli stora rensardagen då all mat börjar ta slut.

Efter frukost tog vi vår vanliga promena runt ön. Idag såg vi en havsörn och mötte dessutom en hel del folk som var ute och "röjde" på ön. Stranden städades på växtlighet, stigen rensades på vegetation och uttjänta spångar byttes ut. Blir kanonfint! På kvällen har alla öborna gemesam grillning dit även ö-besökare får komma och vara med om de vill. Hundarna var väldigt duktiga på promenaden. Jag gick första, sedan Humla och Neo och sist Henke. De gick så hela vägen utan att man fick säga till om det. Det är väldigt praktiska att gå i den ordningen för då hinner jag se om det är nått som dyker upp. Har ju varit en hel del på våra öpromenader i år. Första dagen var den en huggormsunge, andra dagen älg och tredje dagen havsörn och orre och Humla är expert på att känna av viltet precis före oss men genom denna promenadordning hinner jag se/höra viltet först eller så ser Henke att Humla börjar vädra nått.
Neo i ett av de våtare områdena på ön
Havsörn
Vacker blå fjäril

När vi var tillbaka vid båten igen så packade vi ihop oss och började sedan puttra över till Saltvik. Idag puttrade vi verkligen och jag fick njuta av solen uppe på däck hela resan. Känndes såå lyxigt och var såå härligt. Vilken början på semestern!

Framme i Saltvik dukade vi upp lunch. Blev verkligen blandad kompott med choritzo, blomkålsmos, kasslersallad med dressing samt lite grillad kyckling. Diverse rester med andra ord...

Precis när vi ätit klart dök en familj minkar upp som totalt blockerade Humlas lilla hjärna totalt. Herre gud om hon hade varit lös... Nästan så att jag hade lust att testa vad som skulle hända men det gjorde jag såklart inte... Verkade som om mamman höll på att flytta alla ungarna för som de sprang och ibland bar hon på nån av ungarna då de sprallade iväg och började leka för mycket.

En linte mink

När detta skådespel var över så tog vi en promenad för att se om Roland och Gunilla var hemma i stugan och de var de. Vi blev fruktansvärt varma så när vi kom fram blev det kall och god dryck i lite svalka inomhus.

Vägen hem till Hudik blev fortsatt puttrande i 6 knop så att jag än en gång kunde ligga på däck och känna mig som en "Jetsettare". Vi la till vid hamnen klockan 16:30.

Kvällen blev lugn. Uppackning, duschning, telefonsnack och datajobb som jag kan berätta mera om senare... Värmen fortsatte så vi njöt av färska räkor, ägg, avokado, sparris mm ute på altan till middag. Såklart unnade vi oss också en Moijto och en Gin & Tonic vilket vi saknade i båten. Det får vi åtgärda till nästa tur. God sallad mer räkor