onsdag, januari 02, 2013

2012 års sammanfattning

Som vanligt tänker jag sammanfatta året som varit. Detta för jag mest för mig själv för att inse att det faktiskt händer en hel del på ett år även om man ofta har svårt att komma ihåg allt. Så liksom tidigare år sätter jag mig och börjar gå igenom alla inlägg från 2012. Alltid lika spännande när man börjar. Vad ska dyka upp???

Januari:
I januari 2012 hade vi i stort sett igen snö till skillnad från i fjol. Vinna var ännu bara 5 månader och struttade runt i godan ro bland träden som stormen Dagmar fällde mellan jul och nyår 2011.

Eftersom det var så lite snö så var vi ganska duktig på att sätta igång med hundträningen jag, Helena och Zandra. Jag och Gunilla tog långa skogspromenader med alla hundarna eftersom det gick så lätt att ta sig fram. Vi åkte faktiskt iväg och gick en promenad i Tjänna en dag också.

I januari genomförde vi också vår första träning hos Eva Thorén.Söderström i Bergvik. Det skulle komma att bli många många fler efter det!

Februari:
I februari kom både snö och kyla. Riktigt riktigt kallt blev det, ner emot –30.

En kväll gick jag och Henke på After work med Per och Ann-Britt på Manis. Kvällen avslutades hemma hos oss och då såg Henke ett Lodjur passera på vägen utanför fönstret. Häftigt att den rörde sig mitt inne i bostadsområdet. Hann tyvärr inte ta någon bild fast jag rusade ut med kameran i högsta hugg.

Humla slog eller bet av en tand när vi var i Enånger. Få se om det kommer att innebära några problem.

Försökte träna Vinna med vilt men hon förknippar verkligen viltet med mat så det kommer att behövas lite jobb där…

Februari avslutades med en rad lasbilsavåkningar med en avåkning på E4:an resulterade i en tämligen stor sanering som tog ett par dagar.

Mars
Eva på jobbet går i pension och Maggan fyller 50 år så vi firade genom diverse aktiviteter och åkte sedan till Kajval och hade utomhusaktiviteter och middag och sov sedan över i stugor. Mycket mysigt och trevligt!

Kennel Vinnarens blev äntligen godkänt så numera är man innehavare av en kennel, Undrar just när man kommer att få sin första avelstik som man vill och kan avla på. Vi får se, Vinna är i alla fall den som fått ge kenneln sitt namn. Jag har också börjat SKKs uppfödarutbildning vilket kommer att bli intressant.

Eftersom jag inte gått någon valpkurs eller annat med Vinna så anmälde jag mig till Josefin och Ingelas apporteringskurs. En helgkurs med unga hundar som passade Vinna alldeles utmärkt och hon var riktigt riktigt duktig och imponerade stort på mig.

Tro det eller ej men Roger Pontare ringde till mig på jobbet idag. Mycket trevligt samtal som varade i ca 40 minuter. Hans son planerade att köpa ett fd HVB hem i Hudiksvall som jag varit och inspekterat. Det slutade med att han en månad senare köpt stället

Neo blev riktigt riktigt dålig i magen och bajsade inne vid ett flertal tillfällen under tre dagar. Efter specialmat och lite medicin blev han dock pigg igen.

Flera tillfällen med riktig kvalitetsträning hos Eva genomfördes. En dag fick faktikt Vinna vara med och titta också.

Humla gjorde sin premiär i Elitklass på workingtest i samband med SSRG Gävleborgs årsmöte. 69p och en 3:e placering blev resultatet.

Barmark blev det redan i slutet av mars. Måste ju vara rekordtidigt! Då kunder jag också började testa lite viltspår med Vinna. Hon fattar snabbt och går lugnt och fint i spåret! Detta kommer att bli skoj!

Vinna gjorde utställningspremiär i Högbo också och det slutade med att hon blev BIR valp 2.

Under mars började vi också leta bil. Provkörde RAV4, Qasqhai, Sportage, och SantaFe. Det lutar åt den sistnämnda…

Innan mars var förbi hade isen också gått på havet. Måste också vara rekordtidigt!!!

April
Inleddes med en fjällsemester i Vemdalen. Utmärkt före och väder hela tiden. Kanonskönt!!!! Mycket bra boende hade vi som vanligt!

Direkt efter fjällsemestern åkte vi upp till Piteå för att fira påsken där. Även påskhelgens väder var helt underbart!

Fortsatte min ytterst försiktiga viltträning med Vinna men det går väl sådär. Det gäller att hon är väldigt lugnt och bara får max 2-3 apporter sedan spårar det ut.

I april började jag också viltspårkurs med Vinna. Min plan var att hon skulle vara klar till sin 9 mån dag.

JAQT hade anlitat Daniel och Ulrica som höll hundkurs i Arbrå och jag gick med Humla. Himla skoj att komma igång på riktigt med Humla igen. Blir liksom inte bra med varken Vinna eller Humla nu för tiden. Hoppade detta gör att jag kommer igång på riktigt.

I slutet av april åkte jag på min första riktigt kennelträff som arrangerades av Digbytollers och Vildandens. Hade med både Vinna och Humla men det var ju i huvudsak Vinna som fick vara med på aktiviteterna och hon var riktigt duktig. Himla skoj att också träffa Vinnas syskon igen. De har blivit ståtliga individer allesammans men de kommer att bli stora! Viltspår och apportering var det som jag fokuserade på under dessa dagar.



I slutet av april dör en framgångsrik bordtennisspelare och Hudikbo i Cancer. Han kämpade tillsammans med sin fru in i det sista för att få åka och få behandling i USA men de hann aldrig dit. RIP Ernst Boldén.

Maj
I maj startade jag igång Vinna ordentligt. Gick dels kurs för Sanna Hallgren vid två tillfällen och hon kan verkligen mycket mera än jag tror. Tänk om jag bara kunde hitta lite träningsmotivation…. Har ju en duktig hund ju!!

Det Vinna är mindre duktig på är att vara hemma själv med de andra hundarna på dagarna. I maj åt hon upp min 700kr favorit sko. Det är 7:e paret hon förstört nu och jag blir sååå less. När ska detta tuggandet ta slut?

Nordiska tollargänget träffades hemma hos Chrille i Stöde i år igen. Alltid lika skojigt och denna gång fick Vinna hänga med även om hon inte fick vara med och träna. Tyvärr visade hon att hon tyckte det var riktigt obehagligt med skott så jag kände mig nedstämd efter detta besked. Humla var däremot väldigt duktig på denna träff! Riktigt skojjigt var det!



Mera hundträning hos Eva Thorén blev det också för både Humla och Vinna. Blev verkligen mycket hundträning under april och maj i år.

Vår årliga fågelskådning med jobbet genomfördes också i maj. Något senare än vanligt tror jag eller var det den tidiga våren som gjorde det?

I maj förgiftades både Humla och Vinna i samband med att jag var ute och sprang. Hundarna kom till en plats när någon kastat ut färg och lösningsmedel i ett dike. Som om inte det var nog hade de dessutom slängt fisk i den sörjan och den ville Humla och VInna år. Blev veterinärbesök, Aktivt kolbehandling, vätskeersättning och en räkning på 2.500kr men som tur var två frisk hundar.

Vinna simmade för första gången och gjorde det helt perfekt dessutom. Häftigt!!!

Fick träffa Zandras första kull gråhundsvalpar. Trots att de är sååå gulliga så lockar faktiskt inte en valp av denna ras.

Blodomloppet har blivit en årlig tradition, så också i år. Även i år promenerade jag tillsammans med ett 10 tal kollegor.

Maj avslutas med att Vinna fick sin första officiella merit när hon klarade anlagsklass i Viltspår.

På jobbfronten fick jag vara med om nått häftigt när man hittat en lappuggla utanför ett

ålderdomshem. Den kunde inte flyga och man ville inte att nån katt skulle ta den. Jag och Mats åkte och hämtade den. Den fick vila i en kartong tills på kvällen och då kunde den släppas ut och då flög den igen.

Vi i SSRK Hälsingland arrangerade en prova på dag på brukshundklubben. Det blev en trevlig tillställning med en hel del folk och OK väder.

Juni:
Juni kunde inte börja bättre! Vi åkte tillsammans med Lasse och Birgitta och Katarina och Jonas med familj till Cypern och spenderade en hel vecka på ett All-inclusive-hotell men underbar mat, fina fräscha rum, bra pool och strand och dessutom bjöd Cypern på helt fantastiskt väder hela veckan.


Sommaravslutning med jobbet bjöd på fint väder och besök på två vallar i Bobygda. Efter jobbet åkte jag iväg med logendamerna på ytterligare en vall, denna gång mellan Hudiksvall och Bergsjö. En mycket trevlig dag med andra ord men herrejösses vad mygg vi har i år!!!

Danne, Roland och Gunillas son tog studenten i år. Han har verkligen haft ett händelserikt år med körkort, student och dessutom hittat sina biologiska föräldrar och syskon.

Vi i SSKR anlitade Eva Thorén Söderström för en helhelg med hundkurs. Nybörjar en dag och Öppen-Elit en dag. Jag gick med Humla den ena dan och Vinna den andra dagen. Jag och Humla hamnade på rejäl kant med varandra men Vinna var duktig på sin kurs. Jag undrar vad som hänt med Humla, känner verkligen inte igen henne. Är det Vinna, är det en tanden eller kan det vara ögonen? Måste nog ta henne till veterinären.

I slutet av januari opereras Humlas tand bort. De upptäcker då att hon även har halsfluss så hon får gå på antibiotika i några veckor. Stackars Humla, jag som var så arg på kursen!!!

På Midsommarafton hade vi fint väder hela dagen som omväxling. Blev en lugn och trevlig midsommar i år! Lunch hemma på terassen, lite firande på Per-Jans på eftermiddag och sedan middag och kvällen hos Ida och Gösta tillsammans med Kicki och Henrik och Gittan och Christer.

Sommarshopping i år blev en ny kamera, en Nikon D5200. Nu ska det bli skoj att fota igen…

Myggen har varit allt för många i år. Har knappt funkat att vara ute i skogen. I samband med att vi fixade ett träningsprov så höll vi alla på att bli uppätna. Hur ska det sluta om det ökar i den här takten. Vi brukar INTE ha stora problem med mygg!!!

Självklart kom båten i havet i juni men vi kom aldrig ut på nån båttripp. Vädret har inte direkt varit det bästa… Ingen värme över huvudtaget

Juli
Inleddes med besök av Therese och Per med en trevlig dag hos Ida och Gösta.

I juli flyttade Lasse och Birgitta till lägenhet och Katarina och Jonas flyttade till Lasse och Birgittas hus. Tänk att de båda flyttade före oss, vi som letat nytt boende så länge….

Spårträningen med Vinna fortsatte och sedan var vi hundvakt till labbarna några dagar och det gick alldeles utmärkt. Semestern började med biltvätt av silverssaben. Vi skulle byta in den och köpa en ny bil första helgen på semestern. När bilen var städad, tvättad och klar var den så fin att jag satte ut den på blocket. En "Endast idag" annons som vi fick stor respons på och bilen såldes på bara ett par timmar till ett pris som var dubbelt så högt som det vi skulle fått i inbyte. Kanon! Den nya bilen var en Hyundai Santa Fe som jag känner mig mycket nöjd med!


Träningen med Humla fortsatte hos Eva Thorén. Vi har tappat förtroendet för varan så vi måste hitta tillbaka till det jag och Humla. Känner inte alls igen min hund men jag hoppas att vi ska hitta tillbaka igen för jag känner att vi fortfarande har en del att ge.

Dag två på semestern åkte jag och Henke upp till Sundsvall. Inhandlade nya Jeppegrindar till bilen och hann dessutom en tur till IKEA där det blev ett inköp av byrå bl.a.

Vädret var lite tråkigt så här i början på semestern så redan på onsdag första veckan packade vi nya bilen och begav oss upp till Piteå. Vädret var inte mycket bättre där men det är vi inte helt beroende av. Blev shopping, restaurangbesök, utgång och middagar under de dagar vi var uppe. Hann faktiskt med att vara på tv inspelning också. Tv4 spelade nämligen in Mitt kök i Södra hamnen i Piteå.

De första båtturerna för sommaren gick till Inerstön som hade förändrats på ett radikalt sätt när man högg ner hela skogen närmast bryggan. Ännu svårare att få fina promenadvägar men soligare blev det helt klart.

Jag, Helena och Zandra tog en tjejkväll på Route 84, en "ny" restaurang i Forsa som har "Texasgrill"-mat. Mycket gott och trevligt!!!

Vi tränade hund, båda jag och Helena men också ett större gäng bestående av Zandra, Ida, Putte och Margareta. Skoj skoj när man är ett helt gäng!!!

Ny båttur i slutet av juli men inte heller denna gång vill det bli någon riktigt värme. Hyffsat var vädret men värmen är borta... Ja eller har väl i ärlighetens namn aldrig kommit... Två tredagarsturer blev det i alla fall i Juli.

Direkt när vi kom hem åkte vi till Enånger och tillbringade några dagar i Änga. Det har bildats en riktigt fin hundsjö vid Bergtäkten. Kanske kan bli ett nytt Dalhala så småningom...

Juli avslutades med ytterligare en kort båttur när Mårten och Zandra kom på besök med husbil och sov ett natt på gården.

Augusti
Nytt besök på Route 84 tillsammans med Micke och Eva-Lotta och nya spår till hundarna. Undrar om ändå inte Neo är den som uppskattar spåren allra mest!

Den 4:e augusti genomfördes det allra första Elitklassprovet i Tolling i Sverige. Ja det allra första officiella provet. Upplägget var som gjort för Humla som var en av de hundar som faktiskt gick till ett 1:a pris!
Den 5:e augusti fick Vinna för första gången hämta markeringar med skott. Duttig var hon!

Började jobba lite lugnt efter semestern i år. Tre dagar sedan var det dags att packa och åka ner till Öland för årets tollarspecial. Fick träffa många av Vinnas syskon, Vinnas mamma och även en massa halvsyskon från både Norge, Finland och Tyskland. Vinna skötte sig bra hela helgen. Enda aktiviteten hon var med på var utställningen och där åkte hon ut direkt med ett Very Good. Humla däremot var med på jaktprovet och gjorde riktigt riktigt bra ifrån sig. Hon var sånär att få ett 1:a pris men det blev ett 2:a pris som jag var mycket stolt över! I kampen om Tollarmästartiteln slutade hon på en lite snopen 2:a plats, såååå nära och bara slagen av Vinnas morbror. STORT grattis till Catta och Mirakel!!! På utställningen gjorde hon också mycket bra i från sig och blev BIS SUCH och Årets mest meriterade tollare på B-prov samt 4:e bästa championtik med HP.

Bara några dagar efter hemkomsten från Öland bar det av igen. Denna gång till grannlandet Norge för kurs och provstart. Humla hade blivit på tok för het efter elitprovsstarterna nästan utan träning så Elitklassprov två dagar i rad i Norge blev en katastrof och vi nollade så det bara smällde om det. Arbetsmässigt klarade hon många av övningarna så den delen är jag OK nöjd med. Vinna fick sitta i bilen i två dagar och träna skott ;-)

Efter helgen var det tänkt att jag skulle vara med på kurs med Humla i två dagar men det slutade med att Vinna fick vara med båda dagarna istället. Humla var med och var passiv hela tiden så hon var nog rätt nöjd hon med...

En jakt blev det bara i år. Humla och en till hund var apportörer på en andjakt med riktigt många apporteringstillfällen och bra jobb men något ljudlig...Hon är INTE sig lik min lilla Humla...
Den 25 augusti fyllde Vinna och hennes syskon 1 år. Tiden har gått sååå fort på slutet....

I slutet av augusti började jag också en rallylydnadskurs med Vinna. Kan bli en bra aktivering och första tävlingsmöte.

September
Inleddes direkt med fest i form av kräftskiva tillsammans med Eva-Lotta och Micke. En trevlig kväll som avslutades först vid 3.30-tiden

Dagen efter festen gick jag spårprov med Vinna. Premiär i Öppenklass med ett 1:a pris som resultat. Duttiga duttiga Vinna!!!

Dagen efter försvann lilla Hilma. Eller lilla och lilla, kanske fel ord för en bernersennen men känns ändå som lilla stumpan. Efter mycket letande och spridning av information kan vi i slutet av året konstatera att hon aldrig återfanns.

Redan tre dagar efter Vinnas premiär i Ökl gick vi ett nytt spårprov vilket även denna gång resulterade i ett förstapris. Innan september var slut hade vi gått ytterligare ett prov vilket även denna gång resulterade i ett förstapris och dessutom titeln SE VCH!!!

Rallylydnadskursen fortsatte och vi anmälde oss till vår första tävling som dock tyvärr blev inställd. Får ta en start till våren istället…

Första helgen i september betyder MARKNAD i HUDIKSVALL. Som vanligt var vädret lite ostadigt och det regnade och var sol om vart annat.

Så här i slutet av sommaren kan vi också konstatera att det aldrig blev någon riktigt värme så även om det inte regnade såå mycket så var det heller ingen sommarkänsla när det gäller vädret i alla fall…

Jag “råkade” anmäla Humla till ett tjp i Uppsala och det var inte riktigt meningen. Hon genomförde provet bra men lät en hel del så det blev bara ett 3:e pris tyvärr…

En helg i Änga hann vi med innan det var dags för mig att vara med i planeringen av vårt Boda-prov. Rutor skulle läggas upp och alla funkisarna skulle informeras om sina uppgifter. Jag var rutansvarig i Elitklass. Provet var ett enkelprov i två dagar med alla klasserna. Efter provet blev jag däckad och blev hemma några dagar med ordentlig hosta!

Eftersom vädret var så dåligt i år så togs båten upp ovanligt tidigt då vi insåg att vi inte skulle komma ut nått i höst.

Avslutade september månad med en tripp upp till Piteå för att hälsa på familjen och starta på tollingjaktprov. Tyvärr en del ljud även nu och en onödigt krånglig vattendirrigering resulterade i ännu ett 3:e pris. Skit också!!!!

Oktober
Under två veckors tid hade vi utökat vår flock med en labbe då Kokki bodde hos oss medan Roland, Gunilla och Daniel var till Korea och besökte Daniels biologiska familj.

I oktober beslutade vi oss också för att bo kvar i huset. Vi har under två års tid letat efter nytt lite mera lantligt boende men inte hittat nått som fallit i vår smak så idag bestämde vi oss för att bo kvar. Det betyder att vi behöver göra en del i huset. Vi kommer att riva garaget till våren och bygga ett nytt dubbelgarage. Vi kontaktade en byggfirma för en första konsultation om detta. Handlade också tapeter till vardagsrummet, slipade golvet i vardagsrummet och köpte färg för att måla hall och “nallerummet”.

I oktober fick vi också kött som vi skulle ta rätt på. Gick ovanligt fort i år tycker jag… Renskar ben hos bonden och packade sedan allt hos Kattis och Jonas, ja på Håsta där Lasse och Birgitta bodde tidigare.

Helen och jag gjorde en shoppingresa till IKEA. Det resulterade i en hel del inköp, bla en Hemnes dagbädd som vi kommer att bygga ihop när vi gjort om Nallerummet!!! Det andra riktigt värdefulla inköpet var en grind som kommer att sitta i hallen för att hindra Vinna från att äta upp fler skor. Samma dag tävlade jag lydnad med Humla som skötte sig fint även om det bara räckte till ett 3:e pris i Lydnadsklass 3 men vad ska man förvänta sig av en hund som inte tränat lydnad på 5 år. Hann också med en utställning med Vinna i Sundsvall. En snabb historia där vi var på utställningen i bara 40 minuter. Måste väl vara rekord? Vinna fick Very Good och placerades som 1;a i sin klass.

När jag kom hem efter jobbet på måndag hade vi fått den häck som jag beställt. Avsikten är att riva staketet om nått år när häcken blivit tät och fin…. Först måste dock de 120 plantorna ner i backen innan det blir vinter. Mycket grävande och planterande under några dagar med andra ord. Tomten blir som en leråker vilket är mindre skoj!

Mycket jakt i vår närbelägna skog gjorde att vi blev lite begränsade när det gäller skogspromenader. Till slut gjorde jag dock en överenskommelse med jägarna att de skulle sätta upp skyltar vid vägens början de dagar de jagade i området. Då kan vi vara lugna och de slipper störas av oss. Kommer att bli kanon!

Den 21 oktober åkte jag och Vinna ner till Stockholm för att vara med på Tollarbos funktionsbeskrivning. Vinna var jätteduktig och imponerade stort på mig vid vattnet då det inte kom minsta lilla ljud från den lilla strumpan. Lite förvånad blev jag över hennes hantering av viltet men bättre att hon lämnade det än att förstöra det i alla fall.

I slutet av oktober konstaterade jag också att både Vinna och Humla fått rävskabb. Kliade väldigt på dem båda så det blev behandling av våra och grannens hundar. Såren blev kvar ett tag men klådan försvann på ca en vecka.

Den 27 oktober åkte vi åter på en husvisning trots vårt beslut om att bo kvar. Huset föll oss bägge i smak så vi gav oss in i en budgivning. Det tog ett par veckor men sen blev det klart att det var vi som lagt det högsta budet och därför blir det flytt trots allt. Vi kommer att flytta i mars. Nu gäller det att fixa till vårt hus för försäljning istället….
Den 30 oktober åkte jag upp till Sundsvall och Laseropererade mina ögon för att slippa glasögon. Ett stort men mycket värdefullt beslut. Ett enkelt och smärtfritt ingrepp som betyder sååå mycket och innebar en större förändring än jag trott. En förändring till det positiva!!!!

November
Var för första gången med på Räddningshundsträning. En mycket bra miljöträning för Vinna så detta kommer jag nog att vara med på fler gånger även om jag kanske inte kommer att tävla och utbilda henne fullt ut.

En kväll i november blev vi bjudna till Roland och Gunilla på Koreansk middag med “filmvisning” En mycket trevlig kväll med god mat och spännande berättelser om deras äventyr i Korea.

Vi började renovera vårt hus denna månad. Åtgärdade hålen i hallen och målade hela hallen både uppe och nere. Målade också nallerummet som vi sa att vi skulle måla redan när vi flyttade in för 10 år sedan. Ja ja bättre sent än aldrig och bra blev det också!!! Eftersom det blev klart med husköpet så hamnade också vårt hus ute till försäljning. Spända över vad priset skulle bli hade vi två husvisningar med fruktansvärt väder då det kom 70 cm snö på ett dygn. Henke var i Seattle så det blev jag som fick skotta och det gjorde jag för vi kunde ju inte visa upp ett över och insnöat hus. Bud kom redan första dan direkt på husvisningen. Två budgivare trissade priset till en bra nivå och affären var klar redan efter en vecka.

Var ytterligare en sväng upp till Sundsvall för efterkontroll av ögonen och besök på IKEA. Tyvärr lyckade jag köra lite för fort på en 50 sträcka å till en början var jag orolig för att jag hade kört mycket för fort men det visade sig att jag kört 60 på 50-vägen. 2000kr fattigare blir man på ett sånt misstag.
Humla blev förresten moster i november då Cayenne blev pappa till en stor kull valpar. Det innebär ju också att Neo blev farfar för första gången. Lillgubben!!!

November präglades annars av totalt TVÅ snökanoner över Hudiksvall. Vid två tillfällen kom det ca 0,5m snö på bara ett dygn. Resulterade i mycket jobb med skottning hemma och även mycket jobb på jobbet pga MYCKET svåra trafiksituationer på vägarna vilket resulterade i omfattande olyckor med bl.a dieselutsläpp och risk för utsläpp av ett mycket explosivt ämne. Allt gick dock bra efter omständigheterna.

December
Ställde ut Vinna på Hudiksvalls kennelklubbs inofficiella hundutställning på Östanbräck. Vinna fick HP och slutade därför som BIR.

December blev annars en lugn och skön månad måste jag säga. Husaffären blev klar, vi var en sväng till Sundsvall och gjorde då klart med julklapparna. Hundarna fick några härligt snöiga promenader tillsammans med labbarna.

Året avslutades på bästa tänkbara sätt då både Elite och Vinna friröntgades, Elite blev B och Vinna A och båda UA på armbågar. Härligt!!!!

Julen firades uppe i Piteå och var en riktigt kall upplevelse med temperaturer ner emot –26 grader.
Nyåret firades i Enånger där det var lugnt med raketer så Neo behövde inte hållas neddrogad även om han inför 12- slaget fick några lugnande tabletter.

Inga kommentarer: