fredag, september 09, 2016

Gåsjakt i Delsbo

Tidig morgon för samling till gåsjakt klockan 05:00. Två skyttar och en apportör och bara 6 bulvaner.

DSC_0361DSC_0359DSC_0345DSC_0358

Måste väl erkänna att jag var lite skeptisk. Inga fåglar flög och tiden gick. Men då helt plötsligt. Några gäss kommer in för landning och två gäss faller. En alldeles mitt framför oss och en seglade iväg runt 400m innan den föll i backen.

Humla hämtade den första som låg buk upp och sedan skickade jag på den långa. Den hittade hon också snabbt men det blev en väldigt lång apport som blir för tung för henne. Kanadagäss är stora och tunga för en gammal dam. La ner flera gånger och sista gången blev det för mycket så hon började noppa på den vilket hon aldrig gör. Då var hon bar 20 meter ifrån mig så jag sprang ut och hämtade den istället.

Lika glad över att Humla var så lugn sist, lika stressad blev jag över att hon var så ljudlig idag.

Det kom stora flockar grågäss som gick ner alldeles bredvid bulvanbilden, ca 50m ifrån så utom skotthåll. När några hade gått ner så fortsatt resten att gå ner där också. Blev säkert 100 stycken innan det var klart så vi blev till sist tvungna att skrämma iväg dem.

Det slutade hur som helst med att ytterligare 3 gäss sköts. Humla hämtade dem alla men som sagt, alldeles för hög stressnivå.

DSC_0394DSC_0377DSC_0381DSC_0388

En fin morgon blev det hur som helst och jag var tillbaka på jobbet klockan 9.30, lagom till fikat å sen väntade en arbetsdag fram till 16:30.

Väl hemma gick jag och Henke en promenad med tjejerna och till middag grillade vi.

Under Doobidoo somnade jag och sedan sov jag i nästan 12 timmar. Jag var nog lite trött!

Inga kommentarer: