fredag, september 16, 2016

Gåsjakt i Gryttja

Ännu en tidig morgon omen den senaste hittills. Fördel med att det är mörkt längre på morgonen och jakten är på hemmaplan.
Eftersom det inte fanns några diken eller åkerholmar så fick en bal bli min grund och sen använde vi camoflagenät så jag satt riktigt bra.
20160916_06011820160916_060101 20160916_063104
Det var 5 grader när jag åkte vid 5 men sen blev det kallare precis före soluppgången så tydligen var temperaturen i byn nere på 1 grad. Brrr! Tack och lov blev det en fin dag så när solen kom upp steg temperaturen fort. Det flög en hel del gäss över området men tyvärr ville de inte slå i bulvanbilden utan flög förbi på lite för hög höjd.
DSC_0618DSC_0622
Vackert väder och mycket fågel i luften gör ju att det blir en trevlig morgon i alla fall. Vi hade en annorlunda upplevelse när vi satt och väntade på fågel. En flock gäss var på ingång på långt avstånd och Humla satt utanför gömslet och spanade in i bilvanbilden. Helt plötsligt tittar hon till väster och morrar djupt. Schyyyy säger jag men hon fortsätter att borra och avger sedan ett ylande varningsskall. Jag ser då hur 2 rådjur kommit gående alldeles mot mitt gömsle och var bara 10-15 m ifrån när Humla skäller och de vänder och springer bort. Haha, finns det nått som heter att tolla rådjur?
Några gäss i backen blev det i alla fall, samtliga grågäss.
DSC_0613DSC_0616DSC_0623DSC_0629DSC_0631DSC_0649DSC_066120160916_082916
När jakten var avslutad åkte jag hem med gässen och bytte om för att åka till jobbet. Vinna fick vara ute på gården och sedan gick jag en promenad med tjejerna. På jobbet var jag klockan 09:30, lagom för att hinna med förmiddagsfikat.

Jobbade på fram till klockan 16:30 och åkte hem och gick en promenad med hundarna tillsammans med Henke.

Efter att ha slappat lite i soffan tog vi en härligt skönt dopp i "baljan". Såååå härligt!






































Varma men ganska trötta njöt vi av tacos men nån gång efter 22 somnade vi nog bägge två.

Inga kommentarer: