lördag, september 24, 2016

Gåsjakt i Delsbo

Henke har inventering i helgen så jag hakade på ett gäng som skulle ut och jaga gäss i Delsbo idag. Började enormt trögt. Vi skulle jaga på en harvad åker så det var rätt så lerigt. Allt var förberett när jag kom men det hördes inte ett ljud från gäss. Inga fåglar som flög å särskilt inte gäss. Några svanar, sex stycken kom och slog sig ner lite längre bort på täkten men annars hände inte mycket.

Vid 8-tiden kom fyra grågäss och gjorde en repa över täkten men flög vidare sen var allt lugnt igen. Vid 8:30-tiden kom några änder och flög över täkten så Humla fick en lätt apportering på knallning dessutom. Ytterligare en halvtimma förflöt innan vi äntligen hörde gäss. Det kom några rejäla flockar och flög över oss så innan vi avslutade för idag hade det blivit 9 kanadagäss och en gräsand.

Vilken skillnad det var att jaga på en harvad åker. Fastnade massor med lera under stövlar och på Humlas tassar. Vid ett tillfälle så hade hon nästan en halv decimeter lera under tassarna. Så det blev ännu tyngre än att springa på stubbåker..

DSC_0075bDSC_0077bDSC_0080bDSC_0082bDSC_0087bDSC_0088bDSC_0093bDSC_0096bDSC_0098bDSC_0101bDSC_0103bDSC_0105bDSC_0106bDSC_0107bDSC_0108bDSC_0109b DSC_0112bDSC_0116bDSC_0118bDSC_0120bDSC_0124b

Vinna fick komma ut och röja på området medan vi packade ihop och sedan åkte jag hem.

Tömde diskmaskinen, torkade upp all lerig utrustning, spolade av mitt sittunderlag med slangen och slängde in kläderna i tvättmaskinen.

Tog rätt på anden som jag fick och åt sedan lunch innan jag tog en härlig dusch.

Åkte ner på stan en sväng och sedan när jag kom hem däckade jag i soffan och vaknade först när Henke ringde vid 15:30, då hade jag sovit i en dryg timma.

Tog tjejerna på en 5 km promenad innan vi åkte och hämtade pizza.

Jag och Tina resonerade kring valpintressenter och sedan uppdaterade jag bloggen för hela veckan.

Blir en tidig morgon även i morgon så det blir nog en tidig kväll.

Inga kommentarer: