torsdag, november 01, 2007

Spännande promenad

Dagen började liksom alla torsdagar med ett träningspass nere i källaren. Kände mig trött och sliten idag men träningen genomfördes precis som vanligt... På förmiddagen kollade jag igenom vilka fastigheter inom vattenskyddsområde som har kvar sin cistern.

Idag på lunchen blev det en ny långpromenad med vovvarna. Det var vackert väder men såå blåsigt. Det blev i alla fall en spännande promenad. Till att börja med får bilderna tala sitt tydliga språk men för att vara extra tydlig kommer förklaringen nedanför alla bilderna.

1. Neo med smaskens i munnen
2. Fynd i skogen

3. Hmmm grotta?

4. Å där visade Neo var fynden gjorts...
Promenaden började med att vi gick över järnvägen och upp för slänten i skogen. Hundarna sprang som vanligt omkring och gjorde sig hemmastadda i alla skogens dofter. Precis i slänten viker humla av till höger och inte långt efter kommer Neo. Inget ovanligt med det, de brukar ju kolla av lite spår men sticker aldrig långt. Jag gick vidare men eftersom järnvägen inte är allt för långt borta ropar jag in hundarna.

1. Neo kommer först och jag ser direkt att han har nått i munnen. Nått som definitivt Neo ville ha för sig själv så jag kunde glömma att få se på det närmare än på en meters avstånd. Ser ut som en bit av ett ben men jag ser inte vad för ben. Ropar efter Humla för jag färstår såklart att att hon befiner sig på den plats där Neo hittat benet.

2.Humla kommer snabbt springande och även hon har ett ben i munne, en större bit av benet. Humla kommer in med benet så jag får ta mig en närmare titt på det sedan får hon tillbaka det.
Går tillbaka i hopp om att hundarna ska visa mig vart fynden kommer ifrån men de är bara intresserade av det som de redan hittat. Jag letar vidare och efter ett tag har såklart Neo ätit upp sin del och kommer villigt fram och visar mig vägen till fynden.

3-4. Vi hittar en grotta, eller snarare ett gryt och nu börjar jag ana vem som skött jakten. Neo försvinner snabbt ner i grytet men kommer ut "tom" så jag antar att de tömt grytet på det som fanns där. Som tur var fanns inte jägaren själv i grytet det hade ju annars kunnat bli intressant...
Hmm det här förklarar den döda ekorren vi hittade för två dagar sedan, vi har en effektiv jägare i vår skog...

Promenaden fortsatte genom skogen, ut på myren, över kalhygget och ut på grusvägen för att avslutan över täkten innan jag var tillbaka hemma... Såklart blev det en del bilder även efter den spännande händelsen, här kommer några stycken...

Neo i skogsgläntan

Humla i gläntan

Humla kommer springande över myren

Neo på myren
Humla på myren
Neo och Humla framför en tapper lupin
Å Humlor drar sig såklart särkilt till blommor

Efter lunchen åkte jag ut på inspektion på en pizzeria, kollade in på en mack som fått en matförgiftningsanmälan på sig samt hälsade på en fiskare som börjat sälja fisk och fiskprodukter från en vagn.
Efter jobbet kändes det motigt att gå ut. Mörkt, 4 grader och halvstorm, inte ett dugg lockande. Såklart tog jag mig till slut ut och då går det ju bra. Promenerade både på cykelvägar, vägar i bostadsområde och genom mörka skogen... Var ute i en timma.
På kvällen blev det ett samtal med pappa som opererat ena ögat pga näthinneavlossning och som kommit hem idag. Såg också tv och satt såklart vid datorn.

Inga kommentarer: