lördag, juli 24, 2010

Tollingjaktprov

Idag var det dags att starta på tollingjaktprovet. Hade inga direkta förvätningar. Har inte tränat men Humla kan ju detta så helt ute och cykla ska vi inte vara men i någon tävlingsform är vi verkligen inte.

Provet såg rätt lätt ut det enda som var kritiskt var söket. Humla gillar inte den typen av terräng. Söket gick i skvattramskog. Nytt var också att provet avslutades med en landdirrigering till gås. Skulle bli intressant att se hur hon reagerar på den. Hon har ju bara apporterat nyskjuten gås.

Tollingen började bra liksom dubbelmarkeringen även om igången i vattnet blev lite onödigt krånglig men det var det för alla. Humla la ner och skakade på andra markeringen vilket förvånar mig, det har hon inte gjort på över ett år.

Dirrigeringen var rätt kort och gick över blankvatten. Hon gick lite snett men inte nämnvärt så hon löste det bra med undantag från att hon pinkade innan hon tog upp anden när hon kom över på andra sidan. Hmm. Hon var dock enda hund som simmade tillbaka och inte sprang runt vilket jag tycker är bra.

Söket blev trögt. De första 3 kom in bra men sen tappade hon motivationen totalt och vi gick bara in ytterligare 2 vilket betyder att en and blev kvar.

Avslutade med landdirrigeringen vilken blev riktigt rak och snygg och med hjälp av ett kom så kom gåsen in hela vägen också. Duktig flicka!!! Ett andrapris blev det i alla fall på Humlas lite sega arbete vilket var helt riktigt. Med det så låg vi bara på 11 plats vilket ju innebär att vi inte är aktuella för tollarmästartitteln så vi får se hur länge jag stannar i morgon.

Efter provet åkte jag, Anette och Camilla till Kolmårdens djurpark. Skäms att konstatera att jag inte tagit några bilder på tollarspecialen utan alla bilder som kommit till är på helt andra djur i samband med besöket på Kolmårdens djurpark. Vi hade supertur och kom precis in på delfinuppvisningen och det tyckte jag var det bästa vid besöket. Vädret var verkligen tråkigt idag. Precis när jag gick in i provrutan började det regna och sedan regnade det konstant resten av dagen.

Jag åkte tillbaka till campingen när Camilla och Anette åkte på safarituren vilken jag också hade velat se men jag ville vara med på prisutdelningen så jag fick hoppa över det. Åkte också in och bokade bord på restaurangen eftersom den planerade grillningen inte skulle bli av om det regnade vilket det ju gjorde även detta år.

Vi åt en god middag och sedan gick jag till Elisabeth (Emil och Lynx) och Johannas (Remus och Jing) stuga och satt och snackade tollare och skålade i mousserande.