söndag, juni 07, 2020

En riktig hunddag

Steg upp och åt frukost, tittade på nyhetsmorgon, skrev handlarlista och gick sedan en promenad med tjejerna genom byn.

Efter det så åkte vi iväg till Biltema och shoppade lite grejer som vi behöver för att fixa lite ytterligare med båten och dessutom köpte vi grejer för att rengöra bilklädseln i min bil som blivit lite flammig eftersom jag suttit med blöta kläder på sätena.

Mat handlade vi också på vägen hem och då delade vi på en pizza på Ica samtidigt.

När vi kom hem hoppade Henke upp på gräsklipparn och jag åkte upp till skjutbanan för att lägga spår till tjejerna. Blev 500 m spår med ögla i en vinkel idag. Det har jag aldrig testat tidigare så jag var spänd på att se hur de skulle lösa den svårigheten.

Under tiden spåren låg till sig gick vi en skogspromenad. La Essets spår först och sen VInnas men när jag kom tillbaka i bilen hoppade Esset in så då fick Vinna gå spår först. Kändes bra för då fick jag se hur en lite mera rutinerad hund löser problemet först. Hennes spår fick bara en liggtid på en knapp timma men det räcker.

Tänkte att Vinna nog skulle klara av att följa spåret runt öglan men räknade med att Esset snabbt skulle känna av korsningen och "skippa" öglan. Var så grymt imponerad av Vinna när hon gick sitt spår. Inte en tass fel... Tvekade inte ens där jag korsat spåret utan låg fint kvar i spårkärnan. Hon spårar så lugnt och säkert hela vägen. Tur att Vinna fick detta spår då det var väldigt stenigt och svårt att gå å Vinna går lugnare. Hon hade dock lite svårt med bakbensbalansen på nått ställe men tuffade snällt vidare.

Essets spår hann ligga nästan i 1,5 timmar. Döm till min förvåning när Esset nästan var lika duktig. Det går lite snabbare för henne men hon var aldrig av spåret och hon gick öglan direkt. Duktiga tjejer!

16.000 steg senare blev det slapp i soffan och jag somnade nästan direkt.

På kvällen grillade vi kyckling som vi sedan strimlade och åt tillsammans med sallad och annat i tortillabröd.

Partiledardebatt och klippning av Henke blev kvällens aktiviteter.

Inga kommentarer: