lördag, oktober 30, 2021

Hundträning i Hallen

 Skönt med sovmorgon fram till klockan 08:30. Käkade frukost och tog sedan Esset på en liten morgonrunda. När Johanna och Idunn kom ut och skulle gå och reka lite träningsmiljöer så hängde jag på. Vi släppte hundarna så att de fick röja av sig men det skulle jag inte gjort. Eller rättare sagt jag skulle inte ha släppt fokus från Esset och tittat på de potensiella träningsmarkerna för vips så var hon borta. Fick och letade henne i ca 10 minuter då hon kom tillbaka med lång hängande tunga så hon hade nog motionerat sig själv en sväng.

Jag, Idunn och Johanna tog en tur in till Järpen. Kollade lite i Lundhags outlet men gjorde inga fynd annat än en mössa och ett pannband. Övriga priser är rena fantasipriser men täckbyxor som kostar 3500kr på REA. Övriga var en tur på Systemen men när vi var tillbaka i Hallen så blev det träning.

Sök stod först på schemat och det var riktigt skoj att testa något nytt. Esset tycker att allt är skoj och hon var riktigt duktig både att ta sökrullen och att gå ut och söka personen. Kul!

Jag och Johanna gick sedan och körde lite apportering. Vi körde dem bägge samtidigt i ett uppgift där det kastades en dubbelmarkering som bägge hundarna såg. Den ena skulle sedan skickas på en dirigering mellan områdena där markeringen gått medan den andra hunden skulle ta dubbelmarkeringen. Riktigt fokuserade och duktiga var både Esset och Fräsi.

Medan våra tjejer vilade så gick vi och hjälpte de som körde sök genom att vara figurant. Söket är skoj men oj vilken tid det tar!

Avslutade med att köra tjejerna igen och Esset fick dessutom köra övningen på ett nytt ställe med en annan hund. Nu märktes det att hon började bli lite trött men vem skulle inte vara det efter den här dagen.

När de sista deltagarna inför morgondagens BPH kommit så beställde vi Pizza som vi intog gemensamt i en av våra stugor. Tror att vi alla var lite trötta för jag kom faktiskt i säng redan vid 23-tiden.

Inga kommentarer: