tisdag, januari 11, 2022

Tototräning 1 och löptur nr 3

 Nu ska vi åter igen arbeta på distans vilket innebär att det finns bättre möjlighet att hinna med friskvård på dagen. I och med att jag sitter hemma så behöver jag inte åka hem på lunch. När jag åker hem så går ganska precis 30 minuter av lunch åt till att köra till och från jobbet. På en vecka innebär det att 2,5 timma/ vecka går åt till transport. Lägg till detta till den tid som går åt till att köra till jobbet på morgonen och hem igen på kvällen så är det ytterligare 2,5 timma/vecka. Skrämmande höga siffror att trots att man har relativt nära till jobbet så  går det ändå åt 5 timmar /vecka bara i transporter pga jobb. 

Ovanstående betyder att istället för att lägga tid på transporter så kan jag nu komma ut mera och det medför att jag kan springa på dagen. Även om jag inte springer varje dag så är det en vinst att komma ut i dagsljuset vilket såklart är väldigt värdefullt särskilt den här tiden på året då vi normalt bara får dagsljus på helgerna när man är ledig på dagen.

Förutom ovanstående vinster så sparar man både miljö och pengar då man slipper transporter. 20 mil biltransport/vecka = 80 mil/månad. Med dagens bränslepriser innebär det en ekonomisk besparing på 400 kronor bara i bränslekostnad vilket på en månad innebär 1600 kr besparing.

Med detta sagt... så genomförde jag idag årets tredje löptur på lunchen. Idag gick det tungt, kände mig svag i benen vilket kan bero på att jag sprang på lunchen men det kan också bero på att jag vaccinerade mig igår vad vet jag.... Efter löpturen då bara Esset var med så blev det en promenad för att även Vinna skulle få komma ut en sväng.

Efter jobbet blev det en promenad och sedan åkte jag till totohallen och tränade lite lydnad/bruks tillsammans med Marie Döss, Kajsa och senare också Christina. Härligt att komma iväg och träna och kul att träffa lite folk på avstånd. Årets första tototräning nu genomförd. Vi körde följande moment:

Esset: Fotgående, ställande under gång, kryp och rutan

Vinna: Fotgående, ställande under gång, inkallning med ställande samt rutan.

Väl hemma så hade Henke fixat middag som idag bestod av smörstekt torsk med blomkål och ägg och dillsås. Mumsigt!

Tyvärr fick jag ont i huvudet på kvällen med såg i alla fall Sverige mot Norge innan jag "däckade" helt.

Inga kommentarer: