söndag, juni 12, 2022

Kurs i Kratten dag 2

Uppstigning klockan 8 för hotellfrukost och sedan igångsättning av träningen. Vi fortsatte träningen i samma stil med övningar för att bygga följsamhet. 

Utlägg av synliga dirigeringsområden och fyra olika håll. Vi skulle sedan vända oss och få med oss hundarna utan strul. En markering kastades och sedan skulle vi vända oss ytterligare. Hängde hundarna med bra och fokuserade på den dummy som var i vår riktning så skulle vi skicka. Än en gång, Esset är följsam så dessa övningar är inga som helst problem.


Även idag blev det vattenträning och idag var fokus på att hundarna skulle simma långt och inte gå upp på land bara för att land är nära. Dvs dirigering längst med land med huvudfokus på att simma längst med land ut. Detta klarade hundarna fint däremot var det många som på tillbakavägen ville gå upp och ta landvägen. Även Esset gjorde detta men genom att jag rörde mig så fick jag henne att stanna kvar i vattnet. 

Eftersom många hundar visade att de ville gå upp på land när de hämtat i vatten så gjordes även en övning där vi skickade hundarna på en dirigering över vattnet där dummiesen låg precis i kanten på andra sidan. Om hunden efter att de tagit dummiesen gick upp så stod Janne på andra sidan, tog tag i hundarna och vände dem omoo så att de gick i och simmade tillbaka. 

Efter en sån erfarenhet vände Esset och alla andra hundarna direkt i vattnet efter att de gripit.




Sen gäller det att kunna slappna av och ta igen sig mellan momenten.

Efter lunchen blev det regn och åska. Då skulle vi testa en övning där en markering kastade från en båt på andra sidan en liten ö. Hundarna skulle skickas i vattnet, simma över ön för att gå ner på andra sidan och hämta dummiesen och sedan ta samma väg över ön på tillbakavägen.

Här stannade Esset vid vattenkanten redan vid skicket. Eftersom hon är liten så såg hon inte ens att det var vatten mellan mig och ön. För att göra det tydligare så bytte vi plats. Nu fick det fint, hon simmade över, steg upp på ön och gick sedan i på andra sidan direkt. Riktigt bra igångsträning. Synd bara att jag inte hittat någon sådan miljö hemmavid.  

Regnet och åskan upphörde. Vi fick en rejäl hagelskur men sen kom solen tillbaka. Då körde vi tre hundar i grupp men flera olika övningar. Direktmarkering, minnemarkering, dirigering och en drive. Alla övningarna fungerade bra men på driven hittade inte Esset någon dumme så det blev lite visslingar. Så tydligt att hon lyssnar fint på två till tre signaler men sen blir hon osäker och kommer gärna tillbaka till mig. Lite hjälp i området och hon löste uppgiften till sist.

Träningsdagarna var klar och lite bra tänkt och några bra övningar har vi fått med oss.

Jag styrde husvagnen hemåt och resan gick bra och jag anlände hem vid 19-tiden. Urpackning och uppackning och sedan middag. Jag somnade tämligen snabbt efter detta....

Inga kommentarer: