söndag, september 26, 2010

Gåsjakten som blev allt annat än gåsjakt

Steg upp klockan 04:20. Frukost och byltade sedan på mig kläder för att bege mig tillsammans med Roland och Gunilla till Ljusdal för att vara med på gåsjakt.
Gruppering och bulvaner fixades iordning och sedan väntade vi. Kom några duvor som blev påsjutna. Skickade Humla och hon hämtade med en kort tvekan och med dåligt grepp. Väntan men inga gäss kom men tillsist flög det över några duvor å ytterligare en duva föll. Nu hämtade Humla utan tvekan och kom in med den. Ytterligare väntan och en flock kajor passerade å då sköts det ju ytterligare så att Humla fick hämta en kaja. Kort tvekan och sedan fint grepp och in till mig. Från ingenstans kom sedan några änder. Alla blev överrumplade så det blev bara en and som föll och dessutom skammades. Skickade Humla och hon hämtade den snabbt till mig, Henry fick dock knycka till så att den dog.

Inte en gås kom flygande över oss så det blev inga gäss idag. Attans också, hade behövt den utmaningen. Är relativt nöjd med Humla men gillar inte den korta nosningen på viltet före hon plockar upp det och framförallt, hon pep en hel del idag och det gillar jag VERKLIGEN INTE!!!

Där Roland och Gunilla satt blev det 4 kråkor så vi åkte till en bondgård och sköt duvor efteråt. Där sköts det totalt 28 duvor men det var många skyttar och många apportörer. Humla apporterade 5 stycken i alla fall men lite pip var det även nu även om hon var helt tyst innan dagen slut.
Var en riktigt härlig dag å vi fick med oss lite gäss hem som andra skjutit. 3 får bli mat och en blir träningsgås. Testade som hastigas när vi kom hem och gås är nog inget problem. Kommer fint med dem trots att de var lite likstela.

Efter detta gick jag en sväng med hundarna och la ett tennisbollssök som Neo fick plocka in. Han var med Henke på jobbet fram till klockan 15 när vi kom hem. Gjorde sedan lite bokföringsarbete åt SSRK men orkade inte göra nått tankearbete så jag kände mig lite trött i skallen.

Gjorde sedan irodning västerbottenlax, packade upp och tog rätt på viltet samt tvättade kläderna som hade blivit rejällt geggiga och blodiga.

Kvällen blev VÄLDIGT lugn. var ENORMT trött!!!
Inga bilder på Humla men väl på skyttarna... Kommer här:

Henry, Charlie och Emil i samspråk

Bulvanbilden


Henry och Fabbe

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevlig läsning och vi från Kläppaåsens jaktklubb hoppas att vi träffas fler gånger! Förhoppningsvis kan det bli gåsjakt i Bäckänge till helgen!