fredag, maj 15, 2015

Bygdeåhelgens dag 1

Sen kväll betyder att man är lite seg på morgonen men jag var i alla fall uppe klockan 8 för frukost och rastning av hundar. Instruktören var lite sen och det gjorde för min del inte så mycket då hann jag pigga på mig. Vädret var heller inget vidare men när man väl är ute så tänker man inte så mycket på det….

Jimmy fick ta sig an en tollargrupp som var rätt spretig kunskapsmässigt. Allt ifrån riktigt unga nybörjarhundar till erfarna jakthundar och hundar som kommit en bra bit på vägen i sin träning.  Ingen lätt uppgift så för egen del tyckte jag att inledningen blev lite tunn men Jimmy var ju tvungen att bilda sig en uppfattning om många hundar på kort tid.

Vi hann med en omgång markeringar framför allt för att Jimmy skulle få se hundarnas stadga, apporteringslust, inleverering och avlämningar.

Träning

Efter en stund delades gruppen in i en nybörjargrupp och en Ökl grupp. Jag gick med Ökl-gruppen så medan Nkl-gruppen tränade så gick jag och Tina en promenad med hundarna så att Humla också fick komma ut en sväng. Efter promenaden fick hon vara med som passiv hund i gruppen….

Efter lunchen var det dags för Ökl hundarna. Vi fokuserade på dirigering och närsök. Vinna fick svårare uppgifter eftersom hon ändå kommit en bit på väg. Istället för synliga dirigeringar så fick hon dolda men klarade det bra i alla fall. Jag ska dock ta bort mitt kompletterande ut-kommando samt vara konsekvent när jag blåser stopp. Vänta på stoppet för att inte förstöra kommandot istället för att sätta ihop stopp och närsökskommandot utan uppehåll Bra tips!

Fick även blåsa stopp i närsöksområdet efter att en markering kastats bakom. Funkade nästan men fick komplettera med röstkommando så där har vi lite att träna ytterligare på.

DSC_0391

Jimmy och Tina med Theo

DSC_0393

Fokuserade hundar under passiviteten

DSC_0394 DSC_0396

Humla och Tina och Theo

DSC_0401DSC_0402

Stilstudie på mig och Vinna under dirigering med närsök…DSC_0405DSC_0408DSC_0413DSC_0415DSC_0419DSC_0421DSC_0422DSC_0425DSC_0426DSC_0430DSC_0431

Innan träningen var klar för dagen så testade vi lite vilt med Vinna. Hon var dock trött så det blev lite omotiverat men vi lyckades ändå locka fram ätbeteendet. Nu ska jag jobba stenhårt parallellt på två fronter, belöning men riktigt gott godis och banna ordentligt. Har gjort det förr men nu ska jag utmana och träna ofta!!!

Även efter dagens träning tog jag och Tina hundarna på en promenad men först fick Humla komma ut och apportera lite på några dirigeringar samt en promenad på egen hand.

DSC_0433DSC_0435DSC_0438DSC_0443DSC_0448DSC_0452DSC_0454DSC_0459DSC_0464DSC_0465DSC_0470

Efteråt fick både Vinna och Theo hänga med på en promenad. Vilket perfekt ställa att ha hundträff! Fina träningsmarker, fina spår marker och bra boende.

När hundarna fått mat och fick det vila i bilen under kvällen för då var det dags för oss att äta vilket vi gjorde gemensamt i “stallet”.

DSC_0384DSC_0385

Skrattsalvorna haglade tätt….

Det var dock lite kallt där så vi flyttade oss till köket där vi blev sittande till sen in på natten så idag kom vi inte i säng förrän vid halv 3.

Inga kommentarer: