torsdag, augusti 11, 2022

Sightseeng och middag i Öregrund

Vi började dagen lugnt och skönt. Rastning av hundar, Henke tog en dusch och sedan tog vi en tur med hundarna och stannade till och köpte nybakade frukostfrallor som vi åt till frukost i husvagnen.

Vi packade sedan en ryggsäck med lunch, badkläder och vatten innan vi satte oss i bilen och körde till färjan som skulle avgå precis när vi anlände. Vi åkte till Tallparken, ett friluftsområde med fina promenadstigar och klippbad. Promenerade också till Hummelfjärden. Precis lagom för Vinna i den här värmen.

På vägen tillbaka mot Gräsö så stannade vi till och promenerade inne i Öregrund. VI passade också på att boka bord till kvällens middag. Öregrund är verkligen en supermysig plats! Känns som att vara på västkusten.

När vi kom tillbaka till Campingen kom vi på att vi inte ätit någon lunch. Blev kräm och smörgås i förtältet och sedan lite vila för det hade varit varmt idag och det hade ändå blivit lite promenerade. Tanken var också att vi skulle promenera in till Öregrund i kväll så vi får se hur det går för Vinna.

Vid 16:45 promenerade vi till färjan och även denna gången kom vi precis när den skulle avgå. Fantastiskt att färjan går så ofta och dessutom är helt gratis. Hundarna var helt oberörda av att åka färja eller gå på galler när man skulle gå på och av.

Vi kom lite tidigare än vi planerat till restaurangen men det fanns plats så vi kunde slå oss ner direkt. Det var inga som helst problem för Vinna att gå promenaden in till Öregrund.

Vi käkade förrätt och varmrätt på restaurangen. Toast med skagenröra till förrätt och kalvspett med pommes till varmrätt.

När vi ätit klart gick vi till en servering alldeles intill färjelägret. En jättemysig bryggservering där man satt på kuddar på etagebryggan eller stranden. Detta var platsen där solen lyste längst. Riktig utlandskänsla så här blev vi kvar tills solen gått ner.

Vi åkte tillbaka med färjan och promenerade till campingen. Perfekt! Nu var hundarna trötta och rastade och vi kunde spela lite Yatzy och se lite tv innan vi kröp i säng vid 01-tiden. Då lyste månen starkt över Öregrund.