söndag, april 20, 2008

Ny härlig dag

Vaknade tidigt eftersom labbarna skulle ha mat men låg kvar till klockan 09:00. Åt frukost och tog sedan med hundarna på en skogspromenad idag igen. De var något lugnare idag faktist så de blir nog lite trötta av att bo ihop alla fyra.

Efter promenaden satte vi åter igen igång med lite gårdsarbete. Jag åkte först och handlade nya krattor och kodynga. Satte igång att kratta direkt när jag kom hem. Tog en lunchpaus och kokade kräm på fjolårets krusbär och sedan satte vi igång igen.

Henke fixade med röda saaben som ska besiktigas till veckan. Bytte sedan till sommardäck på silversaaben.

Jag krattade resten av gården och konstaterade att vårt plommonträd nu ser såå risigt ut att jag helt sonika sågade ner trädet. Spred kodynga i häcken och rensade bland bärbuskarna. Ännu en heldag i trädgårn och hundarna har ännu en dag fått vara ute på gården en heldag.

Jag tog förresten en kort paus och åkte iväg med Humla för att träna lite. Hade tinat 3 änder som jag la på en sök, Gick sedan och hämtade Humla och körde lite tolling. På första kastet sprang hon ut fint men eftersom det delvist var fryst på marken så lyckdes hon ju såklart skära sig lite i tassen. Typsikt! Fick i alla fall igång henne igen men körde bara lite försiktgt. Gick sedan iväg till söket som låg i medvint så hon fick ingen hjälp överhuvudtaget. Marken var svår att springa på då den delvist var frusen och delvist var riktigt blöt. Såklart var hon nog lite försiktig nu så de gick lite sekt tycker jag. Ändå fick hon ju in de tre fåglarna utan större problem. Hon bytte terräng fint och sökte större än jag gått så det var ändå rätt bra.

La ut ett nytt sök som hon såg denna gång. Gick bort och körde ett kort tollingpass och skickade sedan henne på söket. Bättre tempo, större sök och allt alla kom såklart in utan större problem.

Såå vad fick jag då med mig från dagen. Hörligt attityd till vilt med genomgående fina upptag, grepp och avlämningar. Bra vilja till terrängbyten och bra vilja att söka. Tempot SKA vara högre och tollingen blev lite försiktig av förklariga skäl.

Här kommer lite bilder:





När vi var klar med träning och gårdsarbete gick vi en promenad med vovvarna och satte sedan igång med maten. Idag blev det äntligen grillningspremiär och det smakade såklart kanongott.

Roland och Gunilla kom hem och hämtade hundarna vid 20:00-tiden. Då hade de precis fått middag och var hyffsat nyrastade.

Vi kände oss småtrött så vi slappade framför tvn resten av kvällen.

Inga kommentarer: