lördag, april 04, 2009

Återhämtning, träning och en halv miljon anledningar att fira!!!

Idag bestämde vi oss för att ha den välbehövliga återhämtningsdagen som vi egentligen planerat förra helgen men som inte blev av då. Började med sovmorgon då jag hade lite ont i huvudet tidigt i morse. Sov dock inte bort dagen uten var uppe före kl. 09:00.

Åt frukost och gjorde oss sedan färdiga för att gå ner till Glysishallen för att hämta bilen som stått kvar i stan sedan igår. Blev en härlig promenad i det ganska gråa vädret. Efter att hundarna inrättat sig i bilen och fått lite vatten så gick vi en runda på stan. Jag ville hitta vårskor och Henke ville hitta lite "gåutskjortor" men gick kom hem utan bägge... Köpte dock lite badskum, tulpaner och en fin skylt att hänga i hallen/på dörren.
Så fort jag kom hem bytte jag om och åkte till Iggesund för att träna lite hund med Helena. Årets första riktiga träning var det tänkt. Blev inte riktigt som det var tänkt men en promenad med Helena, Tim och Etta samt Elisabeth och Bossa. Ett grässök och lite arkeringar. Tycker att det på det stora hela gick bra. Humla tappade tempo/koncentration på söket efter 5 dummiesar men efter att jag varit ut och gjort området lite intressant igen var det full fart. Dubbelmarkeringarna gick bra men de var ju inte så svåra heller.

Det hade nu blivit soligt och underbart varmt, runt 12-15 grader skulle jag tro. När vi kom tillbaka hem till Helena blev det kaffe och fika. Neo sätt förresten i hundgården med Noomi och Aya under tiden vi tränade.

Nu hade jag fått rejällt ont i huvudet så när jag kom hem strax efter klockan 17 var jag tvungen att lägga mig en stund. Precis när jag höll på att somna så ringer telefonen. Blev lite irriterad men svarade eftersom Henke var ute på gården. En man, som inte presenterar sig, frågar efter Henke så jag får gå ut med telefonen men går in och lägger mig direkt igen. När Henke kommer in berättar han att det var Åke som han jobbar med som ringde och meddelade att de vunnit på den travrad som de gjort på jobbet denna vecka. De hade 7 rätt och får nu dela på 480.000kr!!! Hmm för ett sånt besked kan man ju överleva att bli störd när man har ont i huvudet.

Hur som helst så blev jag liggande fram till klockan 19 men då var huvudvärken borta och det var dags för våra planerade återhämtningsaktiviteter som nu också blev ett firande. Började med att hälla upp varsin drink för att förbereda maten, en Martini till mig och en Whiskey till Henke. Vi förberedde snittar, förrätt, gjorde klar varmrätten sånär som grattineringen samt förberedde efterrätten. Så här såg kvällens ut:

* Snittar:
Tortillainlindad seranoskinka, örtkryddad Philadelphiaost och färsk gräslök
Crustad med skagenröra

Detta serverades i ett varmt härlig bubbelbad med badskum smaksatt med granatäpple och chili och drycken var Sabai Winespitzer också den med smak av granatäpple
Efter det välbehövliga badet då vi båda blev avslappnade och enormt varma gick vi ner till köket. Medans varmrätten grattinerades så grillade vi pilgrimsmusslorna och njöt av dem. Det blev en sen middag som intogs klockan 22:00.
* Förrätt:
Grillade pilgrimsmusslor på balsamicovinäger smaksatt roccolasallad
Dryck: Vitt vin, KWW Chardonney

Varmrätt:
Västerbottenlax och norrbottenbakad tunnbröd
Dryck: Vitt vin, KWW Chardonney
Å medans vi njöt av varmrätten så gick Ginon klar i ugnen. Vilken planering och vilken lugn, skön och god middag!

Efterrätt:
Gino på Kiwi och jordgubbar serverad med gammaldags gräddglass
Dryck: Kaffe

Eftersom det inte var nått skojigt på tv satte vi istället igång en rolig film med Jim Carrey, Yes man vilket fick avsluta denna underbara dag.

Inga kommentarer: