onsdag, april 22, 2009

Städning, solning och hemresa

Ja så kom då dagen då vi planerat att åka hem. Först hade vi tänkt ta oss ut tidigt och åka lite längdskidor och sedan när det mulnade till på eftermiddagen åka tillbaka till stugan för att städa. Eftersom det nu visade sig vara mulet direkt på morgon så satte vi igång och städa direkt efter frukost. Klockan 11 kom avsyningsmannen för att kontrollera städningen och i samma veva sprack det upp på och blev soligt och fint. Vi svirade därför om till utekläder och beslutade oss för att stanna och ta vara på det vackra vädret. Vi tog liften upp till toppen, vi fick förövrigt åka gratis.

Hur som helst, väl uppe på toppen satt vi och solade en stund innan vi beslutade oss för att ta oss en promenad ända upp på högsta punkte och lite runt toppen där det var snö och lätt att gå. Då fick vi också se ett fjällripepar som pinade iväg åt andra hållet för att undvika oss.

Soligt värre....

Utsikt över anläggningen från toppen....

Ida och Gösta

Jaktstugan...

Fjällripa

Toppenstuga

Stenen högst upp på toppen ska det vara...

På vandring

Henke kisar mot solen

Ida ville också vara högst...

Henke

Efter detta hade det blivit hög tid för lunch så vi gick till Toppen för ett sista besök. I det härliga vädret satt vi såklart ute och käkade men vi blev lite frusna då det blåste lite där på verandan så kaffet på maten tog vi inne.
På vägen ner... Nu lämnar vi Vemdalen (Whowalley) för denna gång
Dagen på toppen avslutades med en härlig tupplur i solen innan målnen började bli så många att vi beslutade oss för att åka hem. Klockan var nu 14:30 och resan hem tog sedan 2,5 timmar så klockan 17:00 var vi hemma i Hudik igen.

Vi skjutsade hem Ida och Gösta och sedan åkte vi hem och packade raskt upp innan vi gick över till Roland och Gunilla för att hämta hundarna. Det hade gått bra även om Humla tyckte att det var lämpligt att slicka Gunilla på munnen mitt i natten. Hehe.

Hundarna hade inte varit ute då Roland och Gunilla precis kommit hem från jobbet så jag tog med hundarna en promenad ut på golfbanan. Körde riktigt stora sök med tennisbollar ute på banan, i ett dike och uppe i skogen. Det gick alldeles utmärkt och hundarna hämtade in 6 bollar var i rask takt.

La sedan söket åt andra hållet men då blev det svårt. Hundarna hittade snabbt bollarna i skogen och även några av bollarna i kanten mellan skogen och banan men sen blev det svårt. De säkte inte ut på banan på andra sidan, ca 100m ut. Satte hundarna och gick över skogen och ut på banan och lät lite. Skickade sedan Humla som kom in med en boll och sedan fick även Neo hämta en boll efter vissa problem. Då gav vi oss och plcokade in de sista bollarna.

På vegen hem efter banan hittade jag ännu en gång en massa bollar, denna gång blev det 11stycken.

Hemma hade Henke monterat ihop våran nya gasolgrill men nu var vi båda rejällt hungriga och trätta så vi gick in och gjorte spagetti och köttfärssås inna vi slappade framför tvn resten av kvällen.