måndag, januari 18, 2010

Konsten att vara vaken i 25,5 timma i sträck

Detta skulle verkligen bli ett dygn utöver det vanliga. Vaknade tidigt, redan klockan 5 men låg kvar till strax före kl.9. Käkade frukost och sedan tog jag och Henke en promenad med hundarna. Direkt efter denna åkte jag till Helena för att träna med det tinade viltet igen. Hade då hunnit få rapport från Gunilla att Ginny hade fått sina första valpar. Way to go Ginny!!!

Träningen var ett kapittel för sig, en riktig skittränig där de mesta gick snett. Inte alls samma taggaade och positiva Humla vilket gav en frustrerad matte vilket ju inte gör saken bättre. Några bilder kommer i alla fall här.


När jag kom hem käkade jag lite lunch och sedan vilade jag en stund innan jag gick över till Ginny för att se hur hon mådde. Hon var lugn och snäll och verkade inte besvärad över att jag kom. Hon kom till och med till dörren och hälsade och gick sedan ut och kissade och lämnade då valparn trots att jag var där. Vad duktigt av henne och vilken trygg och avslappnad hund! Hon var dock fortfarande tjock och Gunilla tyckte när vi satt vid henne att hon kände en spark.

Jag gick hem och åt middag och sedan visade det sig mycket riktigt att det fanns fler valpar i magen. Ingela ringdes in och hon är ju en klippa. Kör drygt 4 mil enkel resa och efter 2 minuter är valpan ute men tyvärr död. Den andra döda valpen men 5 pigga friska krabater pysslades hela tiden om av Ginny.

Ingela var övertygad om att fler valpar fanns i magen så jag och Gunilla packar in oss i bilen kl. 21:00 och beger oss till Ulltuna i Uppsala som är det närmaste av de jouröppna djursjukhusen. Vi misstänkte att det skulle bli snitt och även veterinären trodde att det skulle bli konsekvensen eftersom Ginny nu var rejällt trött efter att ha hållt på med valpning sedan 7 i morse, klockan var nu närmare 1 på natten. De testade dock att ge medel för att sätta igång värkarna och Ginny lyckades efter några timmar själv föda ut de kvarvarande 3 valparna varav tyvärr bara en valp överlevde men det var en riktig tuffing. Puttade bort de tidigare födda valparna för att komma åt en bra spene att äta ur. Totalt 10 valpar i magen altså varav sex stycken överlevde. Inte konstigt att hon såg tjock ut!!! Valparna är underbart gulliga, jag som trodde de skulle vara "fula" när det var så små men de är jättegoa å man vill ju bara ha en!!!

Klockan 03:30 lämnade vi Uppsala efter en korvbricka med mos och en pucko. Var rejällt trötta i bilen på vägen hem och vi var bara tvungna att stanna och ta en kaffe för att jag skulle orka köra vidare. Hem kom vi precis samtidigt som Henke hämtade in tidningen klockan 06:15. Jag stupade i säng efter att ha vaken i 25,5 timma i sträck och varit med om en av de mest spännande dagar i mitt liv.

Grattis Ginny till 6 jättefina valpar, 4 tikar och 2 hanar.

Inga kommentarer: