lördag, augusti 03, 2019

Från Prova på till eliten

Jag, Isa och Anette åkte iväg till elitrutan idag på förmiddagen. Kul att se riktigt duktiga ekipage prestera på prov.




Efter att ha sett ett par ekipage så åkte jag och Isa iväg då Isa skulle starta på Prova på tollingjaktprov för Gunnar Pettersson.

Essie är inte så intresserad av änderna men i övrigt såg det mycket bra ut. Isa och Esmeralda är så samkörda. Fint fotgående, fin tolling, fin passivitet och reaktion på markeringarna och bra markering. Essie hämtade anden på vatten men ville inte bära upp den till Isa. Sedan hittade hon snabbt änderna i söket men ville inte hämta in dem. De avslutade med en markering men då valde vi dummies istället för att Essie skulle tycka att det var skoj igen. Egenskaperna och apporteringskunskaperna sitter så fint så de skulle när som helst kunna starta på prov men viltintresset behöver förbättras vilket kräver en del träning men med regelbunden träning så tror jag alldeles säkert att de skulle kunna komma till rätta med det.







Jag och Isa gick sedan ut i skogen och körde ett sök och markeringar med dummiesar. Först la jag ut ett sök som Essie fick ta in och sedan kastade jag ett par markeringar. Jag fick sedan testa att köra Essie på några markeringar och hon var så lätt att föra. Stadig och uppmärksam, markerade bra och lämnade av fint i hand. Så häftigt att kunna föra någon annans hund utan problem. Inga konstiga dubbelkommandon utan en väl genomarbetat hund helt enkelt.




Efter detta åkte vi till Olnispagården och såg lydnad tillsammans med Emelie och Kaliber. Esmeralda var lite trött efter dagens aktiviteter så hon låg och sov bredvid Isa.
Vi blev kvar ända till prisutdelningen och kom inte tillbaka till campingen förrän klockan 21 å då tog vi med oss Pizza till husvagnen som vi intog i vårt förtält där kvällen avslutades.

Inga kommentarer: