söndag, februari 23, 2020

Promenad och hundträning

Idag blev det en promenad med tjejerna på förmiddagen. Jag fick magknip redan på morgonen och tänkte att det kanske skulle släppa om jag rörde på mig men det blev inge bättre. Lag mig en timma men fortfarande släpper det inte.

Vi skulle träffas och träna lite hund men jag var skeptisk till om jag skulle orka men åkte i alla fall. Hade formen av en fällkniv mellan varven men annars gick det rätt bra. Skönt att hundarna fick göra lite mentalt arbete. De behöver det och för min del är det mindre ansträngande än att promenera.

Vinna fick gå ett B-prov fast med dummiesar. Hon började passiv medan Zelma tog en dirigering. Hon fick sedan en dubbelmarkering och därefter en dirigering. Efter det gick Zelma ta dubbelmarkeringen och Vinna fick ytterligare en dirigering innan hon fick ta in ett sök. Jobbade på fint “provet” igenom.

Efter det var det Link och Yazza som fick köra provet men de gjorde det med vilt.

Efter ett gott fika fick Esset en WT light. Var lite väl taggad men kan konstatera att hon är stadig vid sidan. Markerar bra men lite orutinerad och söker stort.

Det hon fortfarande behöver förbättra är greppen då hon slarvar och därför ofta tappar dummiesarna på vägen in. Lämnar dock av OK. Hon behöver också bättre ro efter att hon avlämnat. Hon sitter fint men är ju van att få godis direkt och när jag börjar ta fram koppel så ställer hon sig upp och hoppar gärna mot mig. Dirigering i skogen behöver hon också träna mera på då vi testade ett helt dold linjedag för första gången och då gick hon inte rakt ut dit jag pekade förrän jag skickade om några gånger..

Esset och Chimey fick sedan röja av sig ordentligt medan vi avrundade träningen.

Helt slut när jag kom hem och fortfarande magknip så jag däckade i soffan.

På kvällen testade jag att dricka ett glas rödvin för det brukar vara ett bra sätt att lösa kramp i magen. Tycker att det lättade något….

Inga kommentarer: