onsdag, mars 02, 2022

Effektiv och intensiv dag

 Idag var det jobb på plats och jag och Maggan var liksom igår duktiga genom att föra lunchen dra iväg på en 3 km löprunda, min tredje denna veckan. Nu ska det nog inte springas nått mera i veckan i alla fall...

På förmiddagen var jag ute på en inspektion och efter lunch satt jag inne och skrev. Slutade kl 16 och åkte ner på Manuffen för att titta efter garn som jag ska köpa för att få en tröja uppstickad åt mig. Tyvärr visade det sig att det garnet över huvud taget inte går att få tag i nu.

På vägen hem visade det sig att en trafikolycka inträffat vilket gjorde att jag fick köa lite innan jag kunde köra förbi olycksplatsen. Till och med så att min bil fastnade på bild i lokaltidningen.

Väl hemma tog jag tjejerna på en promenad genom byn eftersom Henke satt i möte fram till 18:30. Promenerade efter skoterleden och för första gången drog Esset efter vilt. Först när hon vädrade åt det hållet så kallade jag in och hon kom så fint. Släppte henne igen och hon höll sig på skoterleden men vädrade upp mot vägen och började leta sig åt det håller. När tempot ökade men jag fortfarande inte såg nått som hon kunde tänkas springa på så kallade jag in igen men nu ignorerade hon mig fullständigt. När hon kommit ca 50 meter ut på täkten, upp mot vägen dyker två rådjur upp bakom en lada. Omöjligt att få stopp på henne nu så det var bara att koppla Vinna och trussa genom snön upp till vägen och upp till en maskinhall mot skogen. Där stannade jag och kallade in Esset igen och nu kom hon direkt så hon gav nog upp jakten tämligen omedelbart tack och lov. Resten av promenaden blev det koppel på. Då dök det dessutom upp en chans att träna hundmöte då en annan hundägare i området kom och sparkade med sina båda hundar. Nyttig och bra träning att ta sig tid och stanna och avdramatisera mötena.

Väl hemma igen bytte jag skor och lämnade hundarna och gav mig sedan ut på en 3 km skidtur. Isigt, blåsigt och mörkt men gick ok i alla fall.

Till middag idag gjorde vi smörstekt torsk med kokt broccoli och lyxig skagenröra. Då får man faktiskt dricka ett glas vitt vin fast det är onsdag.

Inga kommentarer: