lördag, augusti 03, 2024

Elitklass på tollarspecialen

Hade inte sovit en enda timma i natt så när jag steg upp var jag alldeles skakig. Inte hjälpte det att äta frukost heller utan det var bara att bita i det sura äpplet och fokusera på dagens uppgift. Hade inga förväntningar på starten då den varit osäker in i det sista och då Esset fram till förra veckan inte alls varit särskilt arbetsvillig.

Med en het hund gick jag in på provet i hopp om att få genomföra alla provet uppgifter. Esset brukar inte gnälla men redan vid ansmygningen tyckte hon att detta skulle bli toppen och det framförde hon med all tydlighet. Även i passiviteten kom några gnäll men hon höll sig i alla fall i gämslet.

Första markeringen sköts och en markering kastades bakom en landtunga på andra sidan tjärnen. Innan den hade landat kom ytterligare ett skott i 180 graders motsatt riktning. Då skytten sköt så tidigt gavs hon ingen chans att markera det andra kastet. Jag struntade i det och skickade på den markering som hon sett. Den simmade hon direkt över till och hämtades. Sprang sedan landvägen tillbaka och när hon lämnade av den till mig bakom gömslet så sköts igen och en ny markering kastades på land på andra sidan tjärnen.  Då on stod bakom gömslet så såg hon såklart inte detta men jag skickade henne över och hon simmade snabbt till andra sidan. Hon sprang dock till den första nedslagsplatsen och lyssnade inte så bra på mina signaler även om jag till sist fick henne till rätt plats. När den var inlevererad hämtade hon landmarkeringen som hon inte sett och som därför blev lite omständig men som hon ändå tog in.

Efter detta en ny ansmygning till ett annat gömsle med ny passivitet och tolling. Lite lugnar och tystare nu men fortsatt het. Hon skulle tolla ca 10 tollingar tills det skulle komma ett skott. Skytten stod dock och tänkte på annat och räknade inte tollingarna och insåg väl detta och började sedan vinka till domaren. Jag räknade till 24 tollingar innan han sköt skottet för dirigeringen. Dirigeringen tog vi in genom att springa på land. Efter detta, två skott och en dubbelmarkering som Esset tog in fint men den ena la hon ner 5 meter i från mig helt utan anledning.

Efter detta gick vi till söket. Hon kom snabbt in med en and. Efter detta kom en gås men då var det stopp. Hon hade tydligen hittat gåsen, gått en liten runda och sedan tagit den så det blev viltvägran och ett NS i bedömningen.

Esset gnällde bort de höga prisen redan vid ansmygningen och tollingen. Att hon sedan la ner ett par fåglar innan inleverering drog ner så bättre än good skulle jag inte få även om alla vilt hade kommit in på söket. Man kan ändå funder hur hon klarat det om inte skytten gjort det omöjligt för henne att markera det ena kastet och om hon inte behövt tolla så länge den andra gången. Men oavsett så hade vi aldrig kunna få de höga priserna som hon lät. Hon var nog väldigt övertänd och jag skulle gissa att det berodde på att hon nu hade arbetslusten tillbaka efter ett par månader.

Jag är ändå så glad över att vi fick genomföra alla delarna i provet och att hon löste dem. Det i sig var en seger då hon inte ens velat ta en dubbelmarkering en tid.

Efter starten såg jag ett par hundar till innan Helena som bodde i Iggesund tidigare anlände. Vi hade pratat lite löst om det så det var så kul att träffas igen. Vi såg en hund och sen åkte vi iväg och käkade lunch på en restaurang i närheten. Jag och Helena såg sedan ytterligare en hund innan proven var slut. Då åkte vi tillbaka till husvagnen och satt och snackade.

Vid 18-tiden var det dags att åka och se prisutdelningen. Alla hundars priser under torsdag till lördag hade hållits hemliga men nu avslöjades de. Såklart visste vi som fått NS det men övriga priser var hemliga.

När vi kom tillbaka till campingen åt vi lite plockmat och sen blev det en samtal med Anette innan jag var så trött att jag stöp i säng.

Inga kommentarer: