lördag, augusti 24, 2024

Tollingjaktprov i Umeå, dag 1

 Idag var det åter dags att starta på prov. Vid förra starten, på tollarspecialen, var Esset enormt het efter att ha varit sjuk i Hypothyrios så det slutade med ett Not sufficient. Hoppades att hon lugnat sig något tills nu. Vet att hon kan arbetet men samtidigt vet jag också att det finns några grejer som skulle kunna inträffa som skulle dra ner priset.

Jag åkte från Piteå vid 8:30 och anlände till provet vid 10:30. Höll på att begå ett stort misstag när jag stannade en bit från provet för att kissa. Lät bilen stå på under tiden och råkade när jag hoppade in i bilen trycka på startknappen vilket resulterade i att jag slog av bilen. Onödigt tänkte jag å tryckte på knappen igen. Ingen nyckel i bilen. Bilen går inte att starta. Vilken tur att jag slog av bilen. Det visades sig nämligen att jag tappat bilnyckeln när jag gick ut. Hade jag åkte iväg och stannat vid provplatsen hade jag ju inte märkt att nyckeln var borta förrän det varit dags att åka hem. Då hade jag nog inte tänkt på att nyckeln tappades där jag stannade och kissade utan hade säkert sökt på hela provområdet och efter vägen som jag tagit en 3 km promenad efter. Usch vad besvärligt det hade blivit!!!

Före provet gick jag som sagt en tre kilometers promenad och hamnade i en gammal bruksmiljö.


Hur som helst så startade jag som sista hund. Esset var het men tyst under ansmygningen. Under passiviteten kom lite pip däremot men inte jättemycket och hon hölls sig fint på plats. Markerade de båda dubbemarkeringarna och hämtade dem utan hjälp. Skickade sen på en landdirigering över det sökområde som nybörjarhundarna haft. Fick henne snabbt till rätt område men hon kom fel i vint och började söka sig därifrån. Blåste stopp och skickade henne till platsen igen och då hittade hon direkt anden och levererade den. 

Efter detta blev det ett sök. Hon hämtade in två änder men på vägen in med den sista passerade hon gåsen och saktade in. Jag kallade in henna och hon fortsatte men då kom ett skott och anden spottades ut. Tog sedan upp den och levererade in den. Skottet var för en vattendirigering som hon tog på ett kommando och sedan var det dags att skicka på söket igen. Då skickade jag henne mot gåsen som hon snabbt levererade in och sedan hämtade hon ytterligare två änder innan provet var slut.

Jag var jättenöjd med Essets jobb och det visades sig att det belönades med ett excellent. Hurra!!!




Efter provet åkte jag in till Umeå och checkade in på hotellet och tog sedan en promenad vid Umeå Arena och närområdet på Haga.

Vid 17-tiden promenerade jag bort till en Pizzeria och köpte en hämtpizza som jag sedan åt på rummet tillsammans med Esset. 

Både jag och Esset var trötta på kvällen, såg lite tv men somnade vid 22:30-tiden.

Inga kommentarer: