torsdag, september 13, 2007

Cystor...

Idag var jag tillbaka till veterinären igen med Neo. Han har delvist börjat få tillbaka problemet med att bajsa igen så då åkte jag tillbaka direkt. Var sakt att om det inte var bra denna vecka så skulle jag komma tillbaka för att göra ett nytt urinprov (han var ju nyrastad förra gången så det blev för lite...) samt göra ett ultraljud.

Urinprovet var perfekt, ingenting konstigt på det, inget blod i urinet och inga bakterier osv... Ultraljudet visade dock att att han hade flera stora cystor på prostatan. Veterinären Anna sa att hormonbehandlingen skulle få verka i ytterligare några veckor eftersom det kunde ta ett tag innan prostatan var så liten att den inte besvärade honom längre med tanke på hur många och stora "blåsor" som han hade. Blev ha sämre skulle jag dock komma tillbaka men annars ska vi boka en tid om 3 vekor. Håller såklart tummarna att det räcker med en hormobehandling annars blir det förmodligen kastrering... Tur i alla fall att han är pigg och glad och sig själv i övrigt...

Varje gång som jag tagit Neo till veterinären har Humla fått gå in sen och väga sig och kolla runt. Idag fick hon sitta och vänta medans de justerade konstnaderna med försäkringsbolaget. Humla är ju härlig, hon lägger sig ner och tycker att veterinärstation är ett rätt skojjigt ställe... Neo är mest nosig när han är inne. I och för sig låg även han idag, i mitt knä dessutom...

Efter jobbet åkte jag och Helena ut till Lintjärn för att träna lite spår och för att miljöträna valparna lite. Vi började med att gå ut varsitt spår till Neo, Noomi och Humla. Blev inga långa spår eftersom det var snittslat för helgens spårtävlingar och de markerna ville vi inte gå på... Efter att vi gått ut spåren åkte vi iväg en bit och tog ut alla hundarna, totalt 6 stycken eftersom Helena har 3 valpar hemma, Ettan, Dunder och Dot. De röjde i skogen och vid lintjärn och de stora hundarna badade lite. Småvalparna hittade fjädrar från en död mås som de hade skoj med...

När det gått nästan en timma åkte vi tillbaka till spåren och Humla fick börja med sitt apellspår. Helena följde med som "domare" och hon gav Humla högsta betyg 10p för spåret och jag kan bara hålla med, hon spårade kanonfint!

Sedan delade vi på oss så att Jag gick med Neo och Helena gick med Noomi. Båda hundaran skötte sig fint, plockade alla apporterna och var inte ute och flängde särskilt mycket. Neo var faktist bara av ett par meter vid två tillfällen annars var han på spåret hela tiden. Skönt, nu var hundarna rätt nöjda så vi avslutade med lite budföring med Humla och lite apportering med Ettan.

När jag kom hem gräddade vi våfflor som vi åt till middag med grädde och sylt

Inga kommentarer: