fredag, september 21, 2007

Tollingjaktprov & stackars Bozz

Ligger fortfarande hemma i sjuksängen men det går åt rätt håll nu i alla fall... Idag ska har jag bil så jag kommer att åka ut i skogen så att hundarna får springa av sig. Gjorde ju ett försök igår men eftersom jag inte hade nån bil då så var jag trött så fort jag tagit mig till skogen så då var det bara att vända igen...

Har fått en ny rapport från Bozz matte. Bozz skulle på apporteringsträning i helgen men blev plötsligt dålig med mycket hög feber. Blev djursjukhuset istället!!! Det visade sig så illa att Bozz hade akut tonsillit och öroninflammation... Efter en natt på djursjukhuset fick bozz komma hem igen med en 10 dagars antibiotikakur och vila . Som om det inte var nog så visade sig genom ett blodprov att Bozz dessutom hade erlichias så nu har han fått mera medicin så nu hoppas vi att han piggar på sig. Han gör sina turer men tröttnar fort så han har inte den vanliga orken men den kommer nog tillbaka snart nu när han fått medicin...

Nog om sjukdomar.... Fick idag reda på att jag kommit med även på Tollingjaktprovet i Dalarna, tjoho!!! Nu är det bara tt hålla tumarna att den lilla fisen inte börjar löpa, vore såå jäkligt! Å så måste jag pigga på mig ordentligt för i helgen måste jag träna lite inför kommande starter...

Idag på lunchen tog jag med de tinade änderna till båten. Körde ett litet tollingjaktprov med Humla. Det enda som väl inte funkade hundraprocentigt var tollingen. Det berodde på den "dåliga" terränden. Det var så himla högt fräs på plats så mina tollingdummiesar försvann när jag kastade dem. Humla hittade dem såklart men det kändes inte riktigt rätt...

I övrigt körde hon det mesta som hon skulle. Farten på söket var något seg men så var det riktigt tungsprungen terräng med decimeterhögt vatten och halvmeterhög vegetation... Här kommer lite bilder...

Humla simmar ut till första vattenmarkeringen

Å kommer in med den, lägger dock ner den och skakar innan hon lyfter upp den och komer in till mig med den.
Den andra markeringen lämnades dock i hand, precis som vanligt!!!
Humla efter en lyckad landmarkering
Humla på det tungjobbade söket...
... kommer in med en utav de 4 änderna
För att få en uppfattning om hur snabba uptag hon hade så la jag ytterligare ett sök i lättsprungen skog. Då var farten 180 och upptagen har jag ingenting att anmärka på. Möjligen att hon slarvar lite och tar dem lite försiktigt för att ta omtag och verkligen trycka in dem i munnen. Hon skulle väl kunna trycka in dem direkt tycker man....

Humla på det lättsprungna söket
Full rulle....
... betyder svårt att få skarpa kort...

Blir bara suddigare och suddigare...
Gick sedan och hämtade Neo efter att först ha lagt ut ett sök i den tungsprungna terrängen. Humla fick under tiden ligga passiv och se Neo jobba.
Humla ligger passiv medan Neo...
... jobbar på fint på det tungsprungna söket. En real-dummie kommer in...
Å en vanlig....
Ända in ska de.... å det är då verkligen inget problem!!!

Nu var båda hundarna nöjda och jag var elt slut så det var bara att åka hem och lägga sig igen. Såå praktiskt att lägga sök när man är risig. Hundarna får jobba både fysiskt och psykiskt medan man själv bara står och väntar. :D
En kul sak som hände när jag rastade hundarna före de fick jobba var att vi gick ute i skogen. Hundarna tussade runt och var ca 25 meter framför mig. Då komer helt plötsligt en hade springande mellan mig och hundarna. Dundrade på bra när den skuttade men tack vare att vinden låg mot mig så varken hörde eller kände hundarna haren utan tussade lugnt vidare, intet ont anande om vad som hände bakom ryggen.... Å jag fick se en hare på 10 meters avstånd... Synd att kameran satt på ryggen just då bara...

Inga kommentarer: