söndag, september 30, 2007

Tollingjaktprov i Södertälje

Nu så är jag piggelin igen å då är det såklart dags för en rapport om dagens Tollingjaktprov. Dagen började klockan 07:00 då jag och Humla steg upp och åt frukost hos faster i Sigtuna. Packade oss iväg och körde mot Järna. Missade kyrkan som jag skulle ha som riktmärke och precis när jag skulle vända ser jag en skylt med SSRK:s logga så jag var helt rätt. Kom fram till provplatsen vid 09:30 och hann se 2 hundar innan de bröt för en provgenomgång för provgrupp 2.

Tyvärr är mitt objektivt alldeles för klen för att kunna ta bilder på de avstånd som provet erbjöd så jag har tyvärr inga bilder. Hoppas andra kan lägga ut bilder och om någon har en bild på vårt jobb skulle jag vara jättetacksam om jag fick ta del av dem... Hör av er i så fall!!!!

Provet genomfördes i en liten skogtjärn med det som vi här uppe kallar "gungflymark" dvs lös, lite gungig myrmark som kan ställa till det för hundarna när de ska ner i vattnet. Min uppfattning av provet innan jag startat var:
- Hyffsat lång transport ner till vattnet, ca 50 meter
- Fin öppen tollingmark som inte borde vara nått problem
- Ganska långa vattenmarkeringar som ändå var rätt enkla eftersom vattnet var lugnt och det inte fanns någon vattenvegetation som dolde nått... Borde inte var nått problem
- En landmarkering utan konstigheter men där nedslagplatsen hade ganska mycket markvegetation som kunde ställa till det...
- Litet sök men med tungsprungen terrräng

Det utslagsgivande i sammanhanget var nog i huvudsak gungflymarken som ställde till det för många hundar som inte ville gå i vatten. Av de hundar jag såg var det det som drog ner mest på priset samt apporteringsvillighet, ivrighet och någon hunds låga tempo på söket skulle jag nog också ta med som en punkt som drog ner prisvallörerna.

Jag startade som sista hund och hade blivit lite nervös för vattnet och hur det skulle gå. Ska normalt inte vara nått problem men eftersom hund på hund vägrade gå i så börjar man ju funder. Min oro visade sig vara helt obefogad. Men nu tar vi det från början:
- Transporten ner var det inga problem med. Man passerade söket och som domaren kommenterade under tollingen så verkar Humla vara en hund som använder näsan väl för hon hade lokaliserat hela söket under transporten. Dock utan att vika från min sida så det var en lugn och fin transport...
- Väl nere i gömslet var Humla lite konfunderad på nätet som ju inte är någonting som Humla är van att se. Tollingen gick dock perfekt, inga konstigheter...
- Så var det då dags för första vattenmarkeringen. Man fick inte skicka hunden förrän han sa till men det hade ju såklart jag hunnit glömma bort. Skottet smällde av, fågeln kastades och landade, jag väntade en stund och sedan skickade jag Humla. DÅ kom jag på mitt misstag och bad domaren om ursäkt. Det var inga problem sa han, hon satt helt lungt hela tiden och gick fint på mitt kommande så han hade sett det han ville i all fall. Humla hämtade anden men la ner lite framför mig som vanligt på den första vattenmarkeringen.
- Vattenmarkering nummer två. Nu kom jag ihåg att invänta order och det var såklart inga problem. Även denna bärgades fint men även den la hon ner framför mig vilket inte brukar förekomma.
- Landmarkeringen. Trodde att Humla skulle gå för kort men hon gick snarare lite långt. Lokaliserade dock fågeln tämligen snabbt och kom in med den. Även denna med en dålig avlämning????
- Så kom skottet till söket och transporten fram till platsen där man skickar hunden. Humla sökte i fint tempo, lokaliserade fåglarn och tog dem fint. Till 3:e anden där tvekade hon så jag sa apport och då kom den också in. De sista två änderna kom in utan problem. Söket lämnades i hand tack och lov...

Tjoho!!! Provet var slut och jag räknade kallt med att min förhoppning om ett 2:a pris skulle infrias. Väl uppe vid publiken försökte de dock övertyga mig om att det var ett 1:a pris jobb så jag började såklart hoppas!!!

Vid prisutdelningen (men vart fanns priserna???) visade sig dock att jag hade rätt, det blev ett 2:a pris vilket berodde på tvekan även den ena anden på söket... Sååå synd att det skulle ske, å jag förstår inte varför??? Men hur som helst, ett 2:a pris var det jag hoppades på när jag åkte till provet och ett 2:a pris var det som jag kom hem med så jag är kanonnöjd med Humlas och min insats.

Trevligt var det också att än en gång träffa folk som man bara läser om på nätet, pratar då om bl.a Anna Fredriksson, Weronika Bengtsson m.fl...

Grattis också alla duktiga hundar och förare och ett extra grattis till Sanna med Sniffa som på lördagen fick ett 1:a pris med HP, det hade verkligen varit skoj att se....!!!

Efter provet tryckte jag gasen o botten och åkte de 38 milen hem till Hudik. Kom hem strax efter klockan 18 så det var skönt att det inte blev så sent. Det var 5 hundarn strukna så det var väl därför det blev ett så tidigt avslut.

Himla trött var jag när jag kom hem men samtidigt var jag ju bara tvungen att uppdatera hemsidan så det och äta mat var det enda som hände på kvällen förutom ett samtal med mamma också...

Inga kommentarer: