tisdag, mars 17, 2009

Lugnt, avslappnat och träning med mersmak

Idag var det full fart på jobbet. Gjorde klart de sista inklassningarna på miljöskyddet och dessutom var jag och Anne-Li ute på tre inspektioner på förskolor. Blev mycket snack idag så inspektionerna tog längre än vanligt. Lunchen blev sen, 12:45-13:15 och den sista inspektionen genomfördes fram till klockan 15.

Efter jobbet blev det middag så fort vi kom hem eftersom Henke skulle iväg på förarbeviskursen (båt) och jag stack ut med hundarna. Det är lite jobbigt före ut just nu. I skogen är det massor med snö som är rejällt mjuk nu. På vägarna är det antingen barmark, ishalka eller snömodd beroende på hur välplogat det varit innan det blev varmgrader.

Jag gick i alla fall en proemand uppe i lillskogen och promenerade vidare till SKK/SBK:s parkering där vi tränade lydnad. Hela promenaden hade hundarna gått såå fint i koppel, lugnt och utan att dra. Ja, jag pratar om Neo, Humla går alltid bra i koppel.

Träningen fortsatte i samma stil så båda hundarna var jätteduktiga. Det var en lugn och avslappnad träning utan stress och bollkast mm vilket nog var bra för Neo. Bestämde mig för att inte nöta momenten utan funkade momentet första gången så skulle jag byta moment.

Började som vanligt med platssittning för hundarna medan jag förberedde dagens övningar. Neo fick börja med lite fotgående vilket var fokuserat och bra (Neomått...).

Vi fortsatte med lite gripande på metallapporten vilket inte var några som helst problem för Neo. Att han sedan inte gillar att hålla i kall metall i munnen märktes på greppet men ändå bra avlämningar och nu var det ju gripanden vi tränade och de var bra.

Vi fortsatte med fjärrdirrigering. Körde bara sitt-stå och stå-sitt och de var så fina skiften så vi körde de bara 2*2 ggr.

Härnäst var det tänkt att köra vittringsapportering men eftersom han var så taggad skickade jag till rutan istället. Detta gjorde han riktigt bra då han hade fokus på de utlagda pinnarna och vi just kört metallapporten som därför låg ivägen. Trots detta hamnade han mitt i rutan direkt.

Nu blev det vittringsapportering först på nära håll och sedan på rätt avstånd och det var lika lugnt och fokuserat båda gångerna.

Nu var det Humlas tur och hon fick precis samma program som sin far. Fotgåendet var härligt och intensivt.

Gripandet av metallen var sisådär. Hon fattade nog inte vad det var frågan om. Tveksamma gripanden men desto finare grepp och avlämningar. Dock inget jag oroar mig för då jag bara lagt metallen på backen, ställde mig brevid och sa apport.

Fjärrdirrigering körde jag med godis mellan frambenen på Humla också. Trodde inte att det skulle funka med Humla men det fungerade alldeles utmärkt. Körde Sitt-Stå med Humla vilket funkade alldeles utmärkt.

Rutan fungerade också bra. Ingång från sidan vid första skicket, andra skicket var klockrent!

Vittringsapportering kör jag med godis både för Neo och Humla. Neo för att han inte ska vara så fokuserad och stressad av alla pinnarna och Humla för att hon ska söka igenom hela raddan och det fungerar bra på dem bägge två. Körde Humla på ett skick nära och ett skicka på "rätt" avstånd och det funkade perfekt bägge gångerna.

Nöjda och belåtna efter en kort men välbalanserad träning som gav mersmak avslutades med en promenad förbi båten och sedan hem.

Hemma blev det tv, "Halv 8 hos mig", "Bygglov" och "House".

Inga kommentarer: