måndag, mars 30, 2009

Ny vecka, nya utmaningar

I veckan började en praktikant som ska vara hos oss i 10 veckor.

Idag bokade jag maten till festen som vi ska ha på torsdag och stämde av lite detaljer i allmänhet.

Det stora ärendet idag var den nya tankplatsen som det finns planer på att anlägga i Borka.

På lunchen var jag hem till hundarna en snabbis. Blev ingen långpromenad även om jag gärna velat det eftersom det var riktigt härligt väder, sol och 4 plussgrader. Hur som helst så dök det upp en del problem under eftermiddagen. Länsstyrelsen ville att jag skulle polisanmäla ett företag som inte ansökt om tillstånd för sin verksamhet. Labbet ringde och meddelade att en av våra livsmedeltillverkare hade otjänligt vatten osv. En hel del att ta tag i när vi återkommer från Tällberg med andra ord.

Efter jobbet gick jag en runda i skogen. Vi stötte på färska lospår som hundarna blev fullkomligt tokiga av. Ville verkligen inte släppa spåret så vi blev lite osams innan jag slutligen gick segrande ut den dispyten. Passerade sedan färska älgspår som såklart var intressanta men inte närmelsevis som lospåret.

Det gick lättare att gå rundan idag än för 2 veckor sedan, då sjönk jag ner till ljumsken, idag var det bara fötterna som sjönk ner. Jobbigt blev det såklart i alla fall. Promenaden fortsatte och nu hittade Humla ett rejällt lårben som hon smaskade på och bar med sig. Neo var såklart sugen men han hade inte en chans att ta det förrän Humla gjorde misstaget och intresserade sig för ett spår i snön. Det är betydligt mer besvärligt när Neo har ett ben. Han glömmer hela världen tills jag blir less och går fram till honom, då är han arg som ett bo. Bara att koppla honom å så fick han bära på benet istället för att äta på det. Det gick alldeles utmärkt. Han bar det hela vägen hem i ca 20 minuter. Turlig nog släppte han det på garaginfarten så det var bara att gå in med hundarna och sedan gå ut och slänga benet i soptunnan.

Väl inne igen packade jag inför morgondagen och gjorde lasagne som vi käkade till middag och dessutom fick vi en hel del över till lunchlådor.

Inga kommentarer: