torsdag, augusti 13, 2009

Tillbaka på jobbet & Ella

Det gick förhållandevis bra att stiga upp idag trots att jag kände mig lite sliten igårkväll. Hade tänkt gå och shoppa lite på lunchen men jag hade ingen shoppinglust så jag gick tillbaka till jobbet istället och tog en kort lunch.

Efter jobbet åkte jag och Henke upp i skogen och kollade av 3 kantarellställen som jag har. Hundarna fick springa av sig ordentligt och vi kom hem med dryga 4-5 liter kantareller så det var ett helt OK resultat. Såklart väntade rensning när vi kom hem och sedan förvällde jag dem faktiskt en snabbis innan vi frös in dem.

Middag och sedan skönt slappande framför tv:n avslutade kvällen

Det viktigast och mest positiva som hänt är att jag idag fått mail från Catarina med Ella som rapporterar följande:

Ella har varit hemma från sjukhuset i 14 dagar nu. Vi har hunnit med 2 efterkontroller, den sista idag. Proverna idag visar en klar förbättring. Hb värdet har stigit till 119 vilket är precis i nedre gränsen för normalt som, enligt veterinären, går vid 120. Blodkropparna klumpar inte ihop sig , hon producerar av egen kraft nya blodkroppar och hematokritvärdet ( som är ett viktigt nyckeltal i detta sammanhang har stigit avsevärt ( 31 idag). Det vita systemet med vita blodkroppar bl a har dämpats och det röda systemet stiger precis som det ska.
Jag är naturligtvis oerhört lycklig idag. Veterinären säger att läget är försiktigt optimistiskt.


Ella har ätit hög dos av cortison (30 mg Prednisolon) vilken vi nu minskas med en 1/3. Hon får också Azatioprin som dämpar hennes immunförsvar. Fortsätter hennes värden att stiga trots minskad dos cortison så är vi klart på rätt väg, menar veterinären. Dessvärre kan det bli nya dippar men vi kan omöjligt sörja för det just nu. Vi tar en dag i taget och gläds oerhört och hoppas på tillfrisknande. Ellas allmäntillstånd är de senaste dagarna mycket bättre. Hon tar initiativ till lek, småspringer korta sträckor och är, stor del av dagen, klar i blicken.

Inga kommentarer: