torsdag, augusti 27, 2009

Träning i spöregn

Även idag åkte vi (jag och Helena) ut i skogen för att träna. Denna gång hamnade vi i (återkommer till detta...) Mjuggsjön och regnet verkligen öste ner men det kan vara nöttigt att träna då också, särskilt när man har tinat vilt som blir alldeles blött och slibbigt.

Vi började med markeringar. Första markeringen med kråka å som vanligt skulle det frågas första gången men den här gången var hon utom synhåll för mig så då kollade hon på Helena som kastade. Såklart fick hon ingen respons från henne men det räcker liksom med att hon ser att nån ser henne, då plockar hon upp det. Men varför?

Nästa markering var med trut å då var det inget problem, inte heller med anden.

Medan Helena tog viltet och bytte plats tog jag ett lite närsök med kanin och det gick bara fint...

Nu blev det dubbelmarkeringar med and och trut vilket funkade fint. Avslutade markeringarbetet med en enkelmarkering med kråka men jag stod riktad åt fel håll så den missade hon så vi fick göra om. Då fick det bra.

Innan vi avslutade landarbetet fick Humla ta in ett sök och även detta gick bara fint.

När Helena skulle skjuta ut båte för att jag skulle kasta lite markeringar till Etta så slutade det med att hela Helena hamnade i Mjuggsjön. Blöt och regn räckte inte, hele hon försvan ner i vattnet så hon var rejällt genomblöt!!!

Humla fick hämga med i båten och prova apportera från/till båt. Från båt var inga problem och inte heller att komma till baka till båten men att bli uppdragen i båten, det var lite läskigt då hon inte riktigt förstod hur hon skulle placera sig men det får hon lära sig med tiden...

Avslutade med att hon fick hämta en enkel vattendirrigering men se då kommer problemet med att gå direkt i vatten som jag blir så irriterad. Jag ska inte behöva säga ut vid vattenlinjen så det måste jag få bort...!!! Väl i så tuffar hon på helt utan stöd från mig.

Inga kommentarer: